Wednesday, May 12, 2010

طرح ریزی واحدهای صنعتی

بنا بر وعده قبلی اینبار سوالات مربوط به طرحریزی واحدهای صنعتی در بهار سال 1388 از دانشگاه پیام نور را بر روی وبلاگ قرار دادیم. باشد قدم کوچکی برای دانشجویان کشور. البته در پست های قبلی قرار به ارائه مقالات مربوط به مهندسی به همراه نسخه های زبان اصلی و ترجمه بر روی وبلاگ بود. با توجه به مشکلات و فشارکاری، دوستان مترجم با تلاش فراوان توانسته اند مقالاتی را ترجمه کنند که بزودی برای دانلود رایگان بر روی بلاگ قرار می گیرد.

همانطور که قبلا اشاره شد اینجا پایگاهی است برای آزادی، بنابراین هیچ یک از بلاگ نویسان و مدیران سایت های دیگر قادر به طرح شکایت از این وبلاگ به دلیل کپی شدن مقالات تحت کپی رایت خودشان نیستند. علم قابل فروش نیست.

شما هم می توانید با ارائه مقالات خود، به ما در این امر یاری رسانید.

بهترینها را با حداکثر کیفیت و حداقل حجم در اینجا بیابید.

فرمت فشرده Rar

حجم 340 کیلو بایت

برای دانلود نمونه سوالات اینجا کلیک کنید.

Wednesday, May 5, 2010

و حالا Lucid Lynx


درود بر آزادی

با تبریک به همه کاربران آزاد در سرتاسر دنیا، نسخه جدید لینوکس ابنتو با اسم رمز سیاه گوش براق در روز جمعه 27 آپریل منشر شد.

مثل همیشه لینوکس گرد و غباری براه انداخته که رقبا را در آن محو کرده است. انتشار این دیستروی جدید همزمان با برنامه لینوکس اف ام در ایران سبب شد قسمت اعظم برنامه انعطاف که توسط دوست عزیزمان روزبه شفیعی ارائه می شد در مورد خصوصیات و ویژگی های جدیدی باشد که چند ساعت پیش توسط سایت کانونیکال به رایگان عرضه شد.

نتیجه تست لایو این سیستم عامل جدید که با پشتیبانی طولانی مدت سه ساله عرضه شده بدین قرار است:

تغییر فونت ابنتو و رنگ پس زمینه بنفش آن که طرحی جذاب به آن بخشیده است در همان لحظات اول کاربر را به خود جذب می کند.

بعد از اجرا، کادر محاوره ای ظاهر خواهد شد که از شما در مورد نصب و یا استفاده به صورت دیسک زنده سوال می کند.با انتخاب حالت دیسک زنده مثل همیشه کاربران قادر به کار با سیستم عامل خواهند بود بدون آنکه کوچکترین مشکلی بر روی کامپیوتر خود بعد از خارج شدن از ابنتو ببینند.

تم های این سیستم نیز بار دیگر مورد تغییر قرار گرفته و آنچه دیده می شود استفاده از رنگ های گرم و قوی در طراحی آیکن ها و دیگر قسمت ها است. عکس پس زمینه هم مثل تمامی نسخه ها تغییر پیدا کرده اما بزرگترین تغییر در این قسمت ارائه یک پک 15 تایی از عکس های پس زمینه برای کاربران به طور پیش فرض است. تغییر مکان دکمه های بستن و بزرگ و ... به سمت چپ نمایی از Mac را در ذهن کاربران تداعی خواهد کرد. اما هر قضاوتی از کاربران در این مورد، سبب انکار دسترسی آسان تر به این گزینه ها نخواهد شد.

اگر کمی تخصصی تر سیستم عامل جدید ابنتو را بنگریم، خواهیم دید برنامه هایی بر روی آن تغییر کرده است. آنچه که ما اکنون در حال مشاهده آن هستیم ، کاهش تعداد بازیهای پیش فرض در این نسخه است البته یک بازی بسیار جذاب و جدید به قسمت بازیهای پیش فرض اضافه شده که در مورد تعیین بهره هوشی افراد است.در قسمت ویرایش گرهای تصویر نشانی از Gimp دیده نمی شود!!! در قسمت مربوط به ابزار شبکه شاهد یک تحول بزرگ هستیم. معرفی برنامه گویبر در این نسخه برای اولین بار از طرف ابنتو انجام گرفته است. مژده بزرگ لینوکس به کاربران اجتماعی وجود این برنامه برای کاربرانی است که در سایت های اجتماعی عضویت دارند، البته تعداد این افراد کم هم نیست. بارها در سایت های فارسی زبان لینوکسی خبرهای مربوط به دسکتاپ های اجتماعی بیان می شد اما کسی در مورد ماهیت دقیق آن اطلاعی نداشت. امکان اتصال به شبکه های بزرگ اجتماعی هم چون ایدنتیکا، دیگ، فیس بوک تویتر، ای آر سی، گوگل تاک، ام اس ان و ... که در ایران مسدود هستند دیگر به سادگی خوردن یک کیک است. این بزرگترین ارمغان ابنتوی جدید برای کاربرانی است که شرایطی مشابه کاربران ایرانی دارند.

افزایش سرعت بوت شدن سیستم که تا پیش از این رکورد کمتر از 20 ثانیه برای ابنتو بر روی هر نوع کامپیوتری (چه قدیمی و چه جدید) به ارمغان آورده بود، یکی دیگر از نکات جالب توجه این سیستم عامل است.البته طعم آنرا باید بعد از نصب این نسخه چشید.

یک امکان جدید دیگر نیز که برای اولین بار در خانواده لینوکس مشاهده شده، ایجاد یک بانک بزرگ از موسیقی توسط کامونیکال است. یعنی همان روش اپل برای جذب کاربر در سایت ای تونز. شما با عضویت در سایت موسیقی ابنتو به راحتی قادر به خرید یک موسیقی و وارد کردن ان به فضای خصوصی خواهید بود که، ابنتو در اختیار شما می گذارد بدین ترتیب به راحتی قادر به گوش کردن موسیقی دلخواه خود از هر نقطه هستید.


ویژگی های ارائه شده ابنتو بسیار بیشتر از آن چیزی است که در اینجا ذکر شد در اطلاعیه ذکر شده به زبان انگلیسی نیز می توانید اطلاعاتی در این مورد بدست آورید البته ما کمی از آن را بر روی بلاگ قرار داده ایم:

LONDON, April 27, 2010

Ubuntu 10.04 LTS Desktop Edition will be available for download on Thursday 29 April and will be pre-installed on a range of machines from a number of manufacturers in Summer 2010.

The desktop edition of Ubuntu 10.04 LTS will feature extensive design work, faster boot speed, social network integration, Online services and the Ubuntu One Music Store.

انتخاب نام رمز سیستم عامل ها در ابنتو بر اساس حیواناتی بوده است که نسل آنها در حال انقراض است.شاید این مسئله جهانیان را نسبت به حفظ این موجودات و محیط زیستشان هشیارتر کند. ما مقارنه سمبل سال نوی پارسی با انتخاب نام سیاه گوش به عنوان اسم رمز ابنتوی 10.04 را به فال نیک می گیریم.


این است ارمغان آزادی برای من و تو

برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت های کاربران لینوکسی، و یا سایت لینوکس اف ام (قسمت 8) مراجعه کنید.

خانه تکانی موزیلا در افزودنیها


به نقل از دوستانمان در بنیاد موزیلا، این کمپانی در اقدامی برای اولین بار دست به خانه تکانی بزرگی در قسمت اقزودنی های خود خواهد زد.هدف از این کار فراهم اوردن امکان امنیت بیشتر برای کاربران اینترنت که از محصولات موزیلا همچون مرورگر فایر فاکس برای مرور صفحات وب در اینترنت استفاده می کنند ، انجام می گیرد. در چند نسخه پیشین موزیلا که قبل از سال 1389 ارائه کرده بود گزینه ای به عنوان گردش خصوصی بوجود آمده بود.استفاده از این گزینه ،امکان اجازه گشت و گذار در اینترنت را بدون به جا گذشتن رد پا را به کاربران می داد.استفاده از این امکان در مکانهای عمومی دسترسی به اینترنت که کاربر اصلا دسترسی بر روی کامپیوترها ندارد به مانند کافی نت ها و یا موسسات و دانشگاها آنها را از هرگونه پی گیرد اطلاعات مصون می داشت. البته کاربران غیر حرفه ای مثل همیشه قربانی تصمیمات نادرست و ترس از تجربه جدید بوده اند. اما در مقابل کاربران حرفه ای که هدف و مقصود واقعی هک کردن را می دانند که همان استفاده از تمامی امکانات و قدرت کامپیوتر است، بر این باورند که این عمل فایرفاکس، قدرت خاصی به این مرورگر اضافه کرده است.گرچه این امکان در میان عموم مردم هنوز ناشناخته باقی مانده اما کم و بیش با اطلاع رسانی ها و استفاده کاربران همانند سرنوشت افزونه ها در 4 الی 6 سال پیش آینده روشنی دارد.


اما چه اتفاقی رخ خواهد داد که یک افزونه نصب شده در فایر فاکس با این امکان منطبق نباشد؟

جواب این سوال ساده است.آن سبب نشت اطلاعات خواهد شد.برای مثال افزونه ای که از نظر موزیلا تا قبل از این دارای مجوز بوده اطلاعات سایتهای دیده شده را روی هارد ذخیره کند، مسلما دیگر کاربر به طور خصوصی صفحات را مشاهده نمی کند.حال این مشکل دو چندان خواهد شد اگر برنامه ای وجود داشته باشد که این نقص را شناسایی و اقدام به سو استفاده از آن کند.

کمپانی موزیلا در تصمیمی جدید اقدام به شناسایی این افزونه ها بر روی سایت خود خواهد کرد و در صورت مشخص شدن ذخیره اطلاعات بر روی کامپیوتر در حالت گشت خصوصی ، این افزونه از روی سایت موزیلا حذف و به برنامه نویس آن اطلاع داده خواهد شد تا اگر این امکان وجود دارد برنامه را اصلاح و دوباره بر روی سایت افزودنیهای موزیلا قرار دهد.

این کار بزرگ که برای اولین بار تا 4 الی 5 هفته دیگر انجام خواهد گرفت.