Friday, April 29, 2011

ساخت انسان در نرم افزار بلندر

Blender نرم افزار سه بعدی ساز لینوکسی است که از آن می توان برای ساخت انیمیشن، طراحی زنده و حتی نقشه کشی استفاده کرد اگر چه این نرم افزار به آن صورت ویژگی های خاص نرم افزارهای نقشه کشی را در خود ندارد اما این امکان را هرچند ناچیز برای کاربر فراهم می سازد.
در این پست سعی می شود توضیحاتی ساده برای ساخت چهره یک انسان در نرم افزار سه بعدی بلندر آموزش داده شود.برای این کار می توانید این نرم افزار را به رایگان از سایت Blender.org تهیه کنید.
توضیحات نوشتاری ارئه شده در اینجا هیچ وقت شما را از دیدن آموزش تصویری بی نیاز نمی سازد پس بهتر است ابتدا آنرا از طریق جستجو در گوگل پیدا و ببینید

برای شروع نیاز به دو تصویر شخصیت مورد نظر دارید یک تصویر از روبرو و یک تصویر از کنار (چپ یا راست). بعد از اضافه کردن این دو توصیر به دو بعد مختلف در این برنامه به صورت پس زمینه کار را از محل اتصال میانه ابرو به بینی شروع کنید. برای این کار یک صفحه را وارد کرده و با استفاده از امکانات نرم افزار حالت اینه (Mirror) را فعال کنید با این کار شما تنها سمت راست شخصیت را می سازید در حالیکه نرم افزار به طور قرینه قسمت سمت چپ را نیز کامل می کند. با کپی Edge کار را تا زیر بینی ادامه دهید به همین طریق سایر اعضا را بسازید تا زمانی که نیاز به ساخت چشم و گونه باشد.با کپی های مداوم و استفاده از دید دو بعدی مختصات دقیق نقطه ها را مشخص کنید. ساخت گوش کمی حساستر است به دلیل خمها و ویژگی های خاص این عضو بهتر است آنرا در آخر کار انجام دهید. توصیه من به شما این است که بعد از ساخت هر چند قسمت یک رندر از کار خود را ببینید.

مطمئنا ساخت مدل انسانی بسیار سخت می باشد برای راحتی بیشتر شما فایل آماده ای از این مدل در این بلاگ ضمیمه می شود که به شما در کار با نرم افزار کمک می کند. این قایل حاصل شش ماه تلاش من در ساخت این مدل می باشد. امیدوارم بتواند راه گشا باشد.

قدم دوم پس از ساخت مدل اضافه کردن بافت ها و نسوج زنده است. برای این کار باید بقدری حرفه ای باشید که بتوانید تمامی بافت را مطابق مدل آماده کنید. البته مهمترین موضوع در این قسمت دسترسی به این نوع بافت ها است . در این زمینه سایتهای زیادی در اینترنت موجود است که می توانید آنها را با یک جستجوی ساده بیابید.

فایل بلندر ارائه شده در این بلاگ یک شبیه سازی واقعی از صورت و سر انسان می باشد برای استفاده از این فایل پیشنهاد می شود بعد از دانلود آنرا با یکی از نسخه های بلندر باز کرده و دکمه F12 را برای رندر گیری فشار دهید.

برای دانلود مدل صورت اینجا کلیک کنید

برای دانلود مدل سر و صورت اینجا کلیلک کنید

Saturday, April 2, 2011

آنالیز واریانس

با توجه به نقش مهم آمار در کارخانجات تولیدی تصمیم گرفتیم این بار مقاله ای در مورد آنالیز واریانس، روش های انجام، تحلیل واریانس و ... را برای کاربران آماده سازیم.

نمی توان گفت که تمامی مطالب موجود در سرفصل های کتاب های آماری که در دانشگاه تدریس می شود، کاربردی در صنعت ندارد. می توان صنایع بیشماری را ملاحظه کرد که توانسته اند از مهندسان خود به نحو احسن استفاده کرده و با پیاده سازی روش های آماری در تولید خود صرفه جویی های اقتصادی کلان و افزایش کیفیت را تجربه نماییند. مهم نیست شما به عنوان یک مهندس چه شغلی را با توجه به رشته خود انتخاب می کنید، مهم اینست که بتوانید از آموخته های خود به نحو احسن استفاده نموده و جایگاه خود و تولید را بهبود دهید.

شاید ساده ترین موضوع آماری که در هر شغل مهندسی نیازمند آن هستید محاسبه و تحلیل واریانس است. اگر چنین است حتما این مقاله را مطالعه کنید.

آنالیز واریانس حجم: 2.5 Mb فرمت: Pdf

مجوز انتشار: Gnu FDL

کپی برداری و تغییر با ذکر نام مرجع بلامانع است.

ستاره های افتخار بر سینه کاربران بلاگر

تقریبا دو ماه از مسدود شدن بزرگترین سرور بلاگ دنیا یعنی بلاگر، در ایران می گذرد. این مسدودیت که دامنگیر اکثر بلاگ های ثبت شده در این سایت می باشد نشانه تحجر فکری افرادی است که خود را سردمدار آزادی بیان و اندیشه می دانند. باید گفت آنچه که این افراد در رسانه های خود شبانه روز بر آن تکیه می کنند و آنرا دست مایه سیاستهای پوچ خود کرده اند، در آینده ای نچندان دور دامن آنها را خواهد گرفت.

باید با نهایت مسرت و خوشحالی عرض نماییم که امسال این بلاگ جزء 100 بلاگ آزادی خواه در عرصه فناوری اطلاعات توسط تیم نظارت بلاگر معرفی شد

این امر سهم ما را در گسترش آزادی بیشتر از پیش می نمایید. امید است با یاری تمامی کاربران بتوانیم عرصه های جدیدی را بر پیشگاه کاربران اینترنت عرضه داریم.

برنامه ریزی و کنترل پروژ درلینوکس با برنامه گانت پروجکت

یکی از دروس تخصصی در رشته مهندسی صنایع برنامه ریزی و کنترل پروژه می باشد، در این واحد دانشجو با نحوه برنامه ریزی تعریف روابط بین فعالیت ها، معانی آنها، تخصیص منابع محدود به پروژه برای اتمام سریعتر آن، کنترل پروژه از نظر زمانی، هزینه ای و ... آشنا می شود. در پایان تدریس این واحد دانشجو باید با نرم افزار مخصوص برنامه ریزی که عموما نیز جزء نرم افزارهای خصوصی و تجاری است کار کند. بهتر است کمتر واحد این مباحث شویم اما هدف از طرح این موارد معرفی نرم افزار لینوکسی بود که بتواند جانشین رقیب خود در سیستم عامل تجاری شود.

برنامه Gantt Project یک برنامه به ظاهر ساده ایست که این توانایی را به یک کاربر لینوکسی می دهد که بتواند از آن برای پروژه های کوچک که از پایه در این برنامه طراحی می شود استفاده کند. البته این برنامه این توانایی را نیز دارا می باشد که بتواند فایل های ایجاد شده با نرم افزار رقیب را به طور کامل بدون هیچ تنظیم اضافی بازگشایی کند. اگر بدون هیچ نعصب خاصی به این دو برنامه بنگریم می توان گفت که گانت پراجکت هنوز جای کار برای قدرتمندتر شدن و قرار گرفتن در سطحی که رقیب تجاری آن در آن واقع است را دارد.