Saturday, March 21, 2015

برندگان مسابقه عکاسی نشنال جیوگرافی 2014

در این مسابقه بیش از 9200 اثر از 150 کشور از عکاسان حرفه ای و آماتور در سراسر جهان شرکت داشتند.عکس های ارائه شده در سه دسته مردم، مکان ها و طبیعت تقسیم بندی شده است. قضاوت بر روی خلاقیت و کیفیت عکاسی توسط هیتی از کارشناسان عکاسی نشنال جئوگرافی همچون جان استانمیر و اریکا لارسن و کیت جنکینز به عنوان مدیرکل دیجیتال نشنال جئو انجام پذیرفت.

عکسی از یک زن در یک قطار شلوغ که در مرکز ترن در حال استفاده از تلفن همراه خود می باشد به عنوان عکس برگزیده سال 2014 مسابقات عکاسی نشنال جئو گرافی انتخاب شد. این عکس با عنوان "گره درخشنده در تاریکی" در پارک اقیانوس هنگ کنگ به ثبت رسیده است. عکاس این عکس، برایان ین از هنگ کنگ در خصوص این تصویر اظهار می کند:  با نگریستن به این تصویر یک احساس تناقض خاص زمانی در من بوجود می آید. از طرفی فکر می کنم تکنولوژی آزادی را به ارمغان آورده است، اما از طرف دیگر احساس می کنم مردم حتی تلاشی برای نزدیکتر شدن به یکدیگر نمی کنند.

برنده این مسابقه موفق به دریافت جایزه 10000 دلاری و یک سفر به مقر نشنال جئوگرافی در واشنگتن دی سی جهت شرکت در سمینار نشنال جئوگرافی که در ژانویه 2015 برگزار خواهد شد می گردد. برنده اول در هر دسته موفق به دریافت جایزه 2500 دلاری و انتخاب عکس وی به عنوان طرح جلد کجله نشنال جئوگرافی خواهد شد.

نیکول کامبر از بروگسل بلژیک به خاطر عکس مهاجرت در تانزانیا برنده اول طبیعت انتخاب شد. تریستون یو از سنگاپور برای عکس از چشمه های آب گرم معدنی در بوداپست نفر اول دسته مکان ها را به دست آورد.

جهت پرسش و پاسخ با برنده جایزه بزرگ می توانید در وبلاگ عکس نشنال جئو اقدام فرمایید.

برای دیدن تمامی مطالب و صفحه رسمی مسابقه به اینجا مراجعه کنید.




1. برنده جایزه بزرگ و انتخاب مردمی – گره درخشنده در تاریکی
Brian Yen

ENTRY ID: 300119

In the last 10 years, mobile data, smart phones and social networks have forever changed our existence. Although this woman stood at the center of a jam packed train, but the warm glow from her phone tells the strangers around her that she’s not really here. She managed to slip away from here, for a short moment, she’s a node flickering on the social web, roaming the earth, free as a butterfly. Our existence is no longer stuck to the physical here, we’re free to run away, and run we will. Location: Hong Kong


2. برنده بخش طبیعت – مهاجرت بزرگ
Nicole Cambré

ENTRY ID: 285747

Jump of the wildebeest at the Mara river. Location: North Serengeti, Tanzania


3. برنده مکان – آب تنی در بوداپست
Triston Yeo

ENTRY ID: 298326

The Thermal Spa in Budapest is one of the favourite activities of the Hungarian especially in winter. We were fortunate to gain special access to shoot in the Thermal Spa thanks to our tour guide, Gabor. I love how the mist caused by the great difference in temperature between the hot spa water and the atmosphere. It makes the entire spa experience more surreal and mystical. Location: Budapest, Hungary


Friday, March 13, 2015

مدلسازی لوگو در بلندر

مدتی پیش یکی از دوستان که دستی بر روی آتش داشت درخواست ساخت یک لوگوی سه بعدی از یک تصویر دو بعدی شد. در ابتدای امر این کار کاملا ساده است اما در صورتی که نتوانید مدل خود را به درستی مدلسازی نمایید قادر به دادن متریال و جنس به مدل ساخته شده نخواهید بود.

سفارش دهنده اینکار نیاز به لوگویی سه بعدی داشت تا در محصولات خود در اینترنت به نمایش بگذارد. سایت اصلی این کار
www.bazimoon.ir بود. 
برای ساخت یک مدل سه بعدی از روی یک عکس دو بعدی با استفاده از نرم افزار بلندر، شما تنها نیاز دارید تا عکس مورد نظر را به عنوان عکس بکگراند نرم افزار تعیین نمایید و با ایجاد یک node و حرکت بر روی مسیر حروف اقدام به ساخت مدل ابتدایی و دوبعدی نمایید.


پس از ساخت مدل دو بعدی با توجه به تعریفی که صاحب اثر و یا خود اثر دارد می توانید با ارتفاع دادن به مدل دوبعدی آنرا به حالت سه بعدی تبدیل کنید. در صورتی که در انجام این قسمت به درستی عمل نمودید نوبت به آخرین قدم می رسد. 

در این مرحله شما نیاز دارید تا به مدل خاکستری خود طرح و رنگی تازه بدهید. این کار با توجه به تصویر اصلی انجام می گیرد.


با توجه به سختی کار ممکن است تخصیص متریال و جنس پیچیده تر و سخت تر گردد. پس از مشخص کردن بافت مورد نیاز و اعمال آن بر روی مدل سه بعدی با توجه به شرایط بافت می توانید از کار نهایی رندر بگیرید.
در اینجا نتیجه کار بر روی لوگوی سایت بازیمون با استفاده از بلندر قرار داده شده است.


Friday, March 6, 2015

آشنایی با مجوزهای انتشار - قسمت سوم


https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjYdbz-ieQ6REfXY_pAwjVIYFWF8zt2F-PE2EPCkW2_nF25y9clYSXHgA8tjFSCNbgYvfJDVYM-w7VBjIp2HX4LTNiwpcx6DEl3aqGIHAanEjMuJbQOSyPPgiPAkpzJIGvbagxF8_eijh0/s1600/Creative-Commons-collage.jpg

در دو قسمت پیشین در خصوص مجوزهای انتشار متون و کپی لفت توضیحاتی داده شد، در این قسمت سعی داریم شما را با مجوزهای انتشار CC یا همان مجوز آنتشار آزاد Creative Commons آشنا نماییم.

CC یک مجوز انتشار آزاد است که مقر آن در کالیفرنیا قرار گرفته است. بر طبق این مجوز کاربران و ناشران مجموعه و یا اثر می توانند حق انتشار و سایر حقوق خود را برای دیگران به اشتراک بگذارند، به عبارت دیگر این مجوز در مقابل مجوز انتشار کپی رایت قرار می گیرد و برعکس حفظ حقوق اثر، تمامی حقوق را برای همه تضمین می کند.

شما می توانید با ثبت اثر خود را وب سایت Creative Commons آنرا تحت مجوز انتشار CC نمایید. شما حتی قادر هستید با مشخص کردن میزان دسترسی سطح آزادی این مجوز را تغییر دهید. برای مثال در لوگوی این مجوز گاه در کنار آرم CC قادر به مشاهده شکل آدمک، برگشت به اول، نماد دلار خط خورده و  ... هستید. هر کدام از این نمادها بیان کننده مقصود خاصی از این مجوز می باشد. در قسمت زیر توضیحاتی از معانی هر یک از علایم توسط سایت ویکی پدیا ذکر شده است.


نماد حقوق توضیحات
ارجاع ارجاع (BY) مجوز امکان کپی، نشر، نمایش و اجرا اثر و آثار اشتقاقی آن را می‌دهد فقط در صورتی که حق تعیین نحوهٔ استفاده برای مجوز دهنده یا پدیدآورنده اثر محفوظ باشد.
Share-alike اشتراک همسان (SA) مجوز امکان کپی، نشر، نمایش و اجرا اثر و آثار اشتقاقی آن را می‌دهد فقط در صورتی که مجوز استفاده همانند اثر اصلی باشد. (همچنین ببینید کپی‌لفت.)
Non-commercial غیرتجاری (NC) مجوز امکان کپی، نشر، نمایش و اجرا اثر و آثار اشتقاقی آن را می‌دهد فقط برای مقاصد غیرتجاری.
Non-derivative اثر اشتقاقی نه (ND) مجوز امکان کپی، نشر، نمایش و اجرا اثر را می‌دهد فقط در صورتی که اثر اشتقاقی از آن تهیه نشود.


لازم به ذکر می باشد استفاده از این مجوز انتشار برای همگان آزاد و امکان محدودیت برای کشورها وجود ندارد. 
برای ایجاد یک مجوز دسترسی تحت CC به شرح ذیل اقدام نمایید:
https://lagrullalibre.files.wordpress.com/2014/04/logo-fotolibre.jpg
  1.  به سایت Creative Commons بروید و بر روی قسمت لایسنس کلیک کنید
  2. با توجه به سوالات پرسیده شده و مشخصات درخواستی و نحوه انتشار مد نظر خود، به ترتیب کادر بالا سمت چپ و دو کادر مجاور آنرا پر کنید.
  3. با انتخاب هر گزینه می توانید تغییر در مجوز انتشار خود را در کادر پایین سمت راست ببینید.
  4. با پر کردن فرم پایین سمت چپ و ارائه اطلاعات خود، به افراد دیگر این اطلاع را می دهید در صورت نیاز به استفاده از محتوای شما چگونه با شما تماس بگیرند.
  5. در کادر پایین سمت چپ می توانید کدهای HTML مربوطه را جهت بارگذاری در سایت و یا بلاگ مشاهده نمایید.
  6. پس از کپی از کدهای مربوطه به سایت خود مراجعه نمایید و در محل مناسب قالب بندی سایت این کدها را قرار دهید.
  7. اکنون شما به تمامی کاربران و شرکتها اعلام نموده اید جهت دسترسی به محتوای تولید شده شما چگونه از آن استفاده نمایند