Friday, May 30, 2014

فلسفه کایزن، بهبود مستمر

http://petapixel.com/assets/uploads/2013/04/kaizen1.png

فلسفه کایزن یا به عبارتی فلسفه بهبود مستمر در اولین نگاه منو یاد یک جوک می اندازه که در انتها براتون نوشتمش.
اما بهبود مستمر چیه؟
بهبود مستمر بر روی افزایش بهبودی تمرکز داره که تمامی افراد یعنی از کارگر گرفته تا مدیر رو در بر می گیره. اما فلسفه بهبود مستمر چیه؟

فلسفه بهبود مستمر به این نکته اشاره داره که زندگی انسان در هر قسمت شامل زندگی شغلی، اجتماعی و خانوادگی باید پیوسته و مداوم بهبود پیدا کنه.
این نوع طرز فکر سبب بودجود اومدن فرهنگی شده که باعث میشه همه از زیردستان گرفته تا مدیران، از کودکان گرفته تا بزرگسالان از هم دیگه چیزهای مفید رو بیاموزند.

این فرهنگ مانند سایر دستورالعمل های افزایش بهره وری از ژاپن نشات گرفته، کایزن سه جمله مشهور داره:
  • کارها را درست انجام بده
  • کارهای درست رو انجام بده
  • و کارهای درست رو درست انجام بده
خوب این سه جمله در اصل سه واژه مختلف رو بیان می کنند که به ترتیب کارایی، اثر بخشی و بهره وری هست. افراد و سازمان هایی که Kaizen رو اجرا می کنند اعتقاد دارند نباید حتی یک روز رو بدون یک بهبود به پایان رسوند.

فلسفه کایزن همیشه به دنبال حذف مودا، ادغام موری و اضافه کردن مورا است. اگه معنی اینا رو نمی دونید مشکلی نیست همشون به زبان ژاپنی هستند یا به عبارتی دیگران هم نمی دونند!!!
البته می تونید بعد از خوندن مقاله بهتر از ژاپنی ها اینها رو متوجه بشید!!!

کایزن خودش به چندین قسمت هم تقسیم میشه که یکی از اونها رو میشه با نام کایزن گامبا نام برد. البته گامبا در زبان ژاپنی به معنای به محل واقعی انجام کارها دلالت داره.

برای اجرای کایزن به هیچ وجه نمی تونید بدون اجرای سایر روش های بنیادی مانند 5S، TQM، JIT، KSS، QCC و ... اقدام کنید. کایزن برای اجرا نیازمند به پیاده سازی موارد فوق داره و از طرفی هم در زمان پیاده سازی Kaizen به هیچ وجه نمیشه اونو به یکباره در سازمان اجرایی کرد. کایزن به ارامی در رگ و ریشه سازمان وارد میشه و حتی گاهی کایزن رو در مقابل ایجاد نوآوری که به صورت یکباره اتفاق می افته قرار می دن.


بسیار خوب قبل از مطالعه مقاله پیشنهاد می دم اون جوکی رو که وعدشو دادم بخونید:


یه روز ۶ تا مهندس صنایع با ۶ تا مهندس شیمی با قطار میرن مسافرت. 

توی راهروی قطار یکی از مهندسهای شیمی یکی از مهندسهای صنایع رو می بینه و میگه ” ما بالاخره نفهمیدیم شما چیکاره هستید؟” . 
مهندس صنایع میگه “ما کارهای زیادی بلدیم. ما یک قانون به اسم بهینه سازی داریم که میگه از حداقل منابع باید بیشترین استفاده را نمود. مثلاً ما الان ۶ تایی با یک بلیط وارد شدیم” . 
مهندس شیمی میگه “چه جوری؟” . 
مهندس صنایع میگه “هنگامی که مسئول قطار اومد ۶ تایی رفتیم تو دستشویی و وقتی در زد، یه بلیط از زیر در دستشویی دادیم”. 

موقع برگشت از سفر مهندس شیمی به مهندس صنایع میگه “آقا این مهندسی صنایع خیلی آسونه. این دفعه ما هم یک بلیط دادیم”. 
مهندس صنایع میگه” ما یک قانون دیگه به اسم بهبود مستمر هم داریم. ما این دفعه اصلاً بلیط ندادیم”. 
مهندس شیمی میگه “چه جوری؟” 
مهندس صنایع میگه “می دونی اون موقع که ۶ تایی رفته بودین توی دستشویی و بلیط رو از زیر در دادین، کی در دستشویی رو زده بود!!!!؟”


تغییر و انتشار این مقاله تحت مجوز GNU/FDL آزاد می باشد.

No comments: