Friday, May 2, 2014

از سیر تا پیاز 5S، آشنایی و پیاده سازی و لذت بردن

5S یک متدولوژی است که زادگاه آن به مانند سایر متدهای افزایش بهروری در کشور ژاپن شکل گرفته است. 5S دارای 5 اصل بسیار ساده است که با رعایت آنها می توان تاثیری به مراتب قوی بر روی کسب و کار و یا حتی زندگی فرد ایجاد نمود.
شما با یادگیری فنون این متدولوژی می توانید در ابتدا وضعیت کاری و یا حتی شخصی خود را بهبود ببخشید و در مراحل بعد با بسط آن به کار فعلی وضعیت کسب و کار شرکتتان را در حدی بالاتر از میزان بهره وری گذشته ببینید.


حالا چرا 5S؟
پنج اصلی که جهت اجرای این متدولوژی مشخص شده به هیچ وجه دارای حروف ابتدایی S نیست. اما چرا باز با نام 5S شناخته میشه؟
 علت این امر به استفاده از حروف ژاپنی بر می گرده که این 5 اصل در زبان ژاپنی با 5 حرف که در ابتدا با تلفظ S شروع می شوند. اما خود این پنج رکن چیستند؟

  • سوا کردن
  • ساماندهی
  • سپیدی و پاکیزگی
  • سعی در حفظ وضع مطلوب
  • سازمان یافتگی 
 البته ما هم با تمام تلاش این پنج اس را به زبان فارسی انتقال دادیم، کما اینکه انگلیسی زبانان دنیا هم تمام تلاش خود را جهت یکی کردن حروف S انجام داده اند!

 هدف از اجرای 5S  ایجاد محیطی بانشاط همراه با رضایت کارکنان در جهت افزایش بهره وری، کاهش هزینه و بهبود رضایت مشتری است.
در 5S شما با رعایت دستوراتی به ظاهر ساده تاثیرات فوق العاده ای بر روی محیط کار و یا حتی روحیه شخصی خود می گذارید. رعایت اصول 5S و اجرا و تداوم آن پایه ای برای اجرای سایر سیستم های افزایش بهره وری که در آینده به آن خواهیم پرداخت.
فراموش نکنید 5S با رعایت نظام تشویق می تواند خیلی سریعتر شما را به سر منزل مقصود که همان افزایش بهره وری است برساند.

جهت مطالعه، آشنایی، نحوه پیاده سازی و حراست از آن می توانید از لینک زیر دستورالعمل پیاده سازی 5S را که جهت اجرا در یکی از وزرات خانه های کشور تهیه شده است مطالعه فرمایید و به قول معروف از سیر تا پیاز 5S را در همین مقاله کوچک درک نمایید. 

دانلود مقاله آشنایی با اصول و مفاهیم (5S)           فرمت: PDF        حجم: 317KB
تغییر و انتشار این مقاله تحت مجوز Gnu/FDL آزاد می باشد.

No comments: