Thursday, March 18, 2010

Persian New Year

سال جدید پارسی در کمتر از 22 ساعت دیگر آغاز می شود. اما به نظر شما امسال لوگوی بزرگترین و پربازدیدترین سایت جهان یعنی Google چه خواهد بود؟


در این پست لوگوهایی که گوگل از سالها پیش برای عید بزرگ باستانی پارسی استفاده کرده بود را به ترتیب سالها نمایش خواهیم داد.


نوروز باستانی پارس که امسال به تازگی از طرف دولت وقت ایران در سازمان ملل متحد ثبت جهانی شد، از سالها پیش تاکنون توسط یک سایت کاملا غیر بومی به عنوان لوگوی روز به کاربران تمام دنیا نمایش داده می شود. گوگل که بزرگترین و پرکاربرد ترین سایت در عرصه اینترنت می باشد با گرامی داشت این روز، مدتها پیش از معرفی آن به سازمان ملل توسط کشور خودمان سعی در معرفی آن داشته است.


متاسفانه مسئولان ما آنقدر درگیر مسایل کشوری و ... هستند که حتی از معرفی قدیمی ترین سنت پارسی نیز غافل مانده اند، تا جایی که کشورهایی همچون ترکیه و آذربایجان در فکر تصاحب این سنت کهن از ایران بوده اند همانطوری که دانشمندان و شعرای ایرانی را به خود نسبت داده اند.


به تازگی نیز در صدا و سیما شاهد زمزمه هایی درباره اسلامی بودن این روز بودیم به نحوی که در گزارش هایی به طور مستقیم نیز به این موضوع کذب اشاره می شد.


نوروز ایرانی هیچگاه توسط اسلام به وجود نیامد بلکه توسط جشن هایی که پادشاهان در زمان های بسیار دور برپا می کردند به وجود آمده و ریشه آن در تمدن های کهن پارسی است. بنا به روایت هایی نوروز مقارن با روزی بود که یکی از پادشاهان ایرانی برای شکار به شکارگاه رفته بود و خواست با تیری حیوانی را شکار کند اما با فرار آن حیوان تیر پادشاه به خطا رفت و از قضا به سنگی برخورد کرد و از آن آتشی جست. به همین مناسبت جشن هایی در چنین روز هایی به وجود آمد. اما هنوز نمی توان به این داستان استناد کرد چون فاقد استناد به منبع خاصی می باشد.


به هر حال سال نوی پارسی بر تمام ایرانیان و جهانیان مبارک.

ما امیدواریم سالی پر از تلاش و موفقیت پیش روی داشته باشید.

No comments: