Wednesday, September 8, 2010

پیکاسا آلبوم در ایران مسدود شد

بیشتر کاربران اینترنت و وبلاگ نویسان خصوصا انها که در بلاگر فعال هستند می دانند پیکاسا البوم، مخزن عظیمی برای جمع آوری عکس های شخصی و عکسهایی است که هر کاربر استفاده کننده از خدمات گوگل به رایگان به آن دسترسی دارد.
این پایگاه اینترنتی برای وبلاگ نویسان در بلاگر از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.اهمیت این سرویس گوگل از آن جهت حایز اهمیت است که تمامی عکسهایی که کاربران از سیستم های شخصی خود بر روی اینترنت و بر روی وبلاگ شخصی خود قرار می دهند در این پایگاه ثبت شده و لینک تصاویر موجود در بلاگ نیز به همین سرویس منتهی می شود.حال تصورش را بکنید عده ای نادان بخواهند این سرویس رایگان را مسدود کنند. چه اتفاقی ممکن است برای بلاگر بوجود بیاید.
جواب این سوال ساده است : تمامی عکسهای که دارای ادرس منتهی به سرویس پیکاسا هستند در سایت مربوطه مسدود خواهند شد.
در پستی که چند ماه پیش بر روی این بلاگ ارسال شد ادرس سایت اینترنتی مربوط به تصاویر گوگل در رتبه 20 الی 30 سایت پر بازدید اینترنت در ایران قرار گرفته بود.البته همین امر در مورد دیگر کشورها نیز صادق است.
حالا بیاید کمی موضوع را ساده تر کنیم. ادرس این سایت در ایران مسدود شده است. حال تمامی افرادی که عکسهایی بر روی بلاگ خود قرار داده بودند و این تصاویر مشمول هیچ تخلفی نمی شد توسط این کار احمقانه مسدود شده است.
خوب بعد از مسدود شدن جی میل این بار مسئولان نظارت بر اینترنت در ایران این سایت را مورد تاخت و تاز خود قرار داده اند.متاسفانه ما به راحتی می توانیم آینده چنین عملی را پیش بینی کنیم. دور نمای این کار استفاده از برنامه های جانبی برای گذر از این مسدود ماندن است، و این راهی جز نابودی و انحراف برای جوانان ایرانی باقی نمی گذارد.
به هر حال بعد از به اصطلاح خصوصی شدن مخابرات در ایران، ویا به عبارتی عامی از جیبی به جیب دیگر شدن، برادران عزیز زحمت کش که تا دیروز فرق بین کامپیوتر و چرتکه را نمی دانستند امروز مسئول تعیین سایتها برای مسدود شدن هستند.
ما مثل همیشه این اقدام احمقانه آنها را که در واقع نوعی censorship تلقی می شود، آنهم بی دلیل محکوم می کنیم.
ما از انجمن GIF انتظار داریم تا به وضعیت وخیم اینترنت در ایران رسیدگی کنند، که این خود نوعی شکستن حقوق شهروندان ایرانی است.

No comments: