Saturday, March 10, 2012

windows or Linux, best FireFox Platform

http://androinica.com/wp-content/uploads/2010/10/firefox.jpgفایرفاکس به عنوان یک مرورگر مستقل از سکو به شمار می رود، و این بدان معنی است که می توان آنرا بر روی هر سیستم عاملی مستقل از هر گونه طراحی پیاده سازی و استفاده کرد.مرورگر فایرفاکس با تلاش هایی که از سوی گسترش دهندگان و برنامه نویسان آن تاکنون انجام گرفته است توانسته بر روی موبایلهای هوشمند سیستم عامل های کدباز و لینوکسی، ویندوز ، مک و ... نصب گردد.
سرعت، امنیت و انعطاف پذیری آن توانسته است گوی سبقت را سایر رقیبان برباید، در حال حاضر تنها رقیبی که شانه به شانه موزیلا فایرفاکس در حال بدست آوردن سهم بازار می باشد مرورگر کروم می باشد.
اگر بخواهیم مروگر فایرفاکس را به طور دقیقتر مورد بررسی قرار دهیم می توانیم آنرا بر روی یک ویندوز و یک سیستم عامل لینوکس مورد ارزیابی قرار دهیم.  مرورگر فایرفاکس در ویندوز 7 به مراتب زمان بیشتری جهت لود شدن نیاز دارد.با توجه به خصوصیات این مرورگر و قابلیت های ویندوز 7 همچون درگ و دروپ این توانایی به مرورگر داده می شود که بسیاری از فعالیت ها نظیر کپی و انتقال را با کشیدن و رها کردن در خود مرورگر انجام دهند، این در حالی است که با توجه به خصوصیات بعضی از سیستم عامل های لینوکسی کمتر این امر را شاهد هستیم و کاربر با درگ و دروپ نتیجه کار مشابه ای در ویندوز را دریافت نخواهد کرد.

http://farm5.staticflickr.com/4087/4951164105_3770a61d57_z.jpg

یکی از شعارهای بنیاد موزیلا، امنیت مرورگر فایر فاکس است. در این زمینه همانطور که کاملا مشخص است با توجه به خصوصیات دانلود وصله های امنیتی و باز بودن منبع خود مرورگر و سیستم عامل ، سیستم عامل لینوکس هیچ جای حرف و حدیثی را باقی نمی گذارد.http://www.hns-info.net/local/cache-vignettes/L512xH384/firefox-1.0-50-cea0f.png
شعار بعدی بنیاد بر روی سرعت این مرورگر بنا شده است. مرورگر فایرفاکس با توجه به ویژگی های ارسال و دریافت پکت های اطلاعاتی در صورت قطع ارتباط با شبکه سعی در ارتباط مجدد با شبکه می کند و به دلیل فرستادن پکت های متعدد میزان استفاده از منابع سیستم عامل را افزایش می دهد.حال اگر سیستم عامل هم سهم زیادی از این منابع را مورد مصرف قرار دهد این امکان را به وجود می اورد که با کوچکترین مشکل برنامه مرورگر و یا کل سیستم  کراش نماید. این مشکل بیشتر در سیستم عامل ویندوز به چشم می خورد.
سیستم عامل ویندوز به دور از چشم کاربر خود فعالیت های متعددی را انجام می دهد که قسمتی از این فعایت ها شامل ارتباط با اینترنت است بدن اینکه از کاربر درخواست اتصال داشته باد. این عمل در خانواده ویندوز از گذشته تا به حال مرسوم بوده. همین امر سبب کاهش پهنا باند مورد استفاده مرورگر می شود که به نوبه خود سبب کاهش سرعت این مرورگر می شود. با یک مثال ساده می توان به این موضوع پی برد. در صورت ورود به یک سایت مشترک در سیستم عامل ویندوز و همچنین لینوکس، زمان باز شدن سایت به راحتی به کاربر این نکته را ثابت می کند که استفاده از مرورگر فایرفاکس بر روی سیستم عامل های لینوکسی نتیجه بهتری را به دنبال خواهد داشت. نتیجه این آزمایش کوچک هنگامی که در حال باز کردن یک صفحه طراحی شده با فلش و یا HTML 5 هستید چشم گیر است.
در نتیجه اگر خواهان استفاده از پهنای کامل باند خود هستید به طور حتم فایرفاکس بر روی سیستم عامل لینوکس را تجربه نماید.

No comments: