Thursday, May 10, 2012

آموزش نرم افزار برنامه ریزی و کنترل پروژه MS Project

http://www.3deducators.com/images/IT/MSproject4.jpgیکی از فرصت های شغلی برای مهندسان صنایع در صنایع و معادن کشورمان، برنامه ریزی و کنترل جهت اجرا و انجام پروژه هاست.با توجه به وضعیت کاری در کشورمان نزدیک به 90% از پروژه های عمرانی، صنعتی، تولیدی و ... توسط پیمانکاران به انجام می رسد. عموما مهندسان برنامه ریزی جهت مشخص کردن خط سیر پروژه ها از دانشجویانی و افرادی انتخاب می شوند که سابقه کاری در پروژه ها و آشنایی حداقل ضمنی با مشکلات و محیط های کاری آنها دارند. طبیعی است پروژه های کلان صنعتی حتی با وجود مدیران و تیم اجرایی قوی نیازمند مهندسانی است که قابلیت اتصال افکار و اجرا تیم های مدیریتی، اجرایی، طراحی و ... را دارند.
در این میان اگر نقش مهم برنامه ریزی را از یاد ببریم هیچ گاه نخواهیم به تعهدات موجود مابین پیمانکار و کارفرما در خصوص رسیدن به زمان های مقرر در هر فاز جامع عمل بپوشانیم و یا حتی با ضرر دهی و چه بسا برشکست شدن شرکت مواجه شویم.
معرفی و شرح مراحل برنامه ریزی و کنترل یک پروژه فراتر از یک پست می باشد اما ما در اینجا تلاش کرده ایم در کنار آموزش یکی از نرم افزارهای پر استفاده در این زمینه، توضیحاتی در مورد نحوه برنامه ریزی و کنترل پروژه ارائه دهیم.
با توجه به نرم افزارهای موجود در مورد برنامه ریزی و کنترل پروژه، برنامه پر استفاده، ماکروسافت پراجکت را برای توضیح در مورد نحوه کار و برنامه ریزی انتخاب نموده ایم. گرچه در صنایع بزرگتر همچون نفت و گاز استفاده از این برنامه از لحاظ عملیاتی صحیح نمی باشد.اما برای خیل عظیم پروژه های اجرایی در کشور کفایت و حتی بسیار کاربردی تر است.
برنامه MS Project با قابلیت برنامه ریزی فعالیت ها، نیروهای کاری، منابع و محاسبه بودجه مهندسان صنایع را جهت کنترل هرچه دقیق تر پروژه ها یاری می رساند.گرچه آنچه به طور تجربی از پروژه های اجرایی در کشور بر می آید تنها استفاده این نرم افزار در مورد برنامه ریزی زمانی است، اما اگر دید مدیران سطوح بالاتر به این مبحث جلب گردد که الزاما کاهش مدت زمان و یا افزایش آن از لحاظ اقتصادی به نفع پروژه و ذینفع های پروژه نمی باشد ، می توان دید بهتری نسبت به انتخاب منابع و مدت زمان قراردادهایی اجرایی پیدا نمود.
http://free-microsoft-project-viewer.smartcode.com/images/sshots/free_microsoft_project_viewer_246669.jpeg
در این آموزش سعی بر آن شده است که کاربر ابتدا با مفاهیم موجود در پروژه آشنایی پیدا نموده و سپس بتواند مراحل اجرایی را مطابق برنامه پیش بینی شده جهت بدست آوردن یک خط سیر ایده آل برنامه ریزی نماید.در مراحل بعدی آموزش کاربر با محیط برنامه آشنایی کامل پیدا می نماید و در کمتر از چند دقیقه قادر خواهد بود تفکرات خود را منظم و برنامه ریزی نموده و سپس جهت برنامه ریزی منابع اقدام نموده و پس از آن بتواند خط سیر پروژه و میزان منابع مصرفی و همچنین بودجه مورد نیاز را پیش بینی نماید.

جهت دریافت فایل آموزشی با اینجا مراجعه نمایید:

آموزش ام اس پراجکت        حجم:1.4 MB             فرمت:Rar
کپی برداری تحت مجوز Gnu/FDL

No comments: