Tuesday, July 2, 2013

معرفی نرم افزار ضد سرقت Prey

استفاده از ابزار و تجهیزات هوشمند الکترونیکی جز لاینفک زندگی در عصر ارتباطات می باشد. ما ساعتها وقتمان را با لپ تاپ، تبلت ها و موبایل های هوشمند خود سپری می نماییم. این ابزارها حجم بسیار زیادی از اطلاعات شخصی، مالی و تجاری ما را در خود جای داده اند.
با توجه به وسعت انتخاب تجهیزات با سیستم عامل ها و سخت افزارهای مختلف به هر حال چرخش مالی قابل توجه ای در این بازار وجود دارد.

حال اگر شما یکی از ابزارهای عصر دیجیتال را در اختیار دارید به خوبی به اهمیت نگه داری صحیح از ان واقف هستید. 

گاهی اوقات هزینه ای که برای از دست دادن اطلاعات خود که در این تجهیزات ذخیره نموده ایم از قیمت خالص خود ابزارها بیشتر است، اما اجازه بدهید با یک سناریو شروع کنیم:
چه می کنید اگر لپ تاپ، Smart phone، تبلت و ... گم شود و یا مورد سرقت واقع گردد؟

آیا می توان امید داشت که بتوانید آنها را بازگردانید؟
آیا می توان آنها را برای سارق بلا استفاده نمود؟
و سوالاتی از این دست. 

خوب دیگر بهتر است در مورد نرم افزارهای ضد سرقت صحبت نماییم. این نرم افزارها که عموما بر روی سیستم عامل های خاص و با هزینه خرید و شارژ ماهانه ارائه می شوند، می توانند ضمانتی برای جلوگیری از سرقت اطلاعات و یا مشخص کردن هویت سارق باشند. اما پرداخت هزینه خرید و نگه داری از آنها که عموما هم به صورت تجاری ارائه می شوند برای کاربران داخلی سنگین می نماید.
راه حل پیشنهادی ما استفاده از نرم افزار ضد سرقت کد باز Prey است. که با توجه به ماهیت کدباز و رایگان بودن از لحاظ رقابتی به مراتب سرتر از سایر رقبای تجاری خود نشان می دهد. در ادامه می آموزییم که چگونه لپ تاپ، تلفن هوشمند و یا تبلت خود که دارای سیستم عامل های مختلف می باشد را با این نرم افزار ضد سرقت نموده و یا پس از سرقت آنها را ردیابی نماییم.

برای شروع به سایت Prey مراجعه نمایید، سایت خود با توجه به اطلاعات دریافتی از مرورگر شما بسته نرم افزاری منطبق با سیستم عامل را به رایگان به شما پیشنهاد می دهد. 




در غیر اینصورت می توانید به بخش Download مراجعه نمایید و از بین سیستم عامل های موجود Windows, Linux Distros, iOS, Android, Mac OS ، سیستم عامل مورد نیاز خود را انتخاب و بسته نصاب Prey را نصب نمایید. 
 

ویزاد نصب را در حالت پیشنهادی دنبال نمایید. همچنین فراموش نکنید که نیازمند به یک حساب کاربری در سایت Prey دارید که می توانید از صفحه اصلی سایت و انتخاب گزینه Log In و ساخت یک حساب این کار را انجام دهید.
حال با وارد شدن به حساب کاربری در Prey بر روی گزینه Add Device کلیک کنید و سیستم عامل خود که برنامه آنرا از قبل دانلود و نصب نموده اید به سایت معرفی نمایید تا بتوانید به صفحه مدیریت Prey دسترسی داشته باشید.
 

در صفحه مدیریت می توانید تنظیمات مربوط به نرم افزار را مشخص نمایید تا بعد از انتخاب حالت "گم شده" برنامه نصب شده بر اساس آن گزارشهای خود را ارسال نماید. به یاد داشته باشید ممکن است بعضی از تنظیمات نیازمند به سخت افزار خاص بر روی لپ تاپ، تلفن همراه و یا تبلت داشته باشد مانند موقعیت GPS که باید در تجهیزات شما از سمت شرکت فروشنده تعبیه شده باشد.



فاز دوم سناریو ما حالتی که لپ تاپ، Smart Phone و یا تبلتتان دزیده شده است. حال وقت قدرت نمایی prey  است.

اکنون که گجت الکترونیکی شما گم شده و یا بهتر، سرقت شده! از هر کامپیوتری می توانید به سایت Prey مراجعه نمایید و با ورود با حساب کاربری خود وارد قسمت تنظیمات شوید و حالت Missing را فعال نمایید. 

حال با توجه به تنظیمات گزارش دهی در این قسمت که عموما هم با توضیحات انگلیسی همراه است می توانید منتظر اتصال لپ تاپ، تلفن همراه ، تبلت و ... به اینترنت بمانید. به محض اتصال از هر شبکه ای به اینترنت برنامه Prey به طور خودکار وضعیت را در سایت چک می نماید و یا توجه به انتخاب حالت گم شده آماده گزارش گیری می گردد. 

همچنین با توجه به انتخاب حالت مجانی ممکن است زمان دریافت گزارش کمی زمانبر باشد و حداکثر دستگاه های قابل معرفی با یک حساب 3 دستگاه است، گرچه می توان با رفتن به قسمت Prey Pro و انتخاب یکی از حالت های شارژ نرم افزار و مدیریت Pery را بهبود ببخشید. Pery در هر بار راه اندازی سیستم اجرا می گردد اما به دور از مشخص نمودن خود در لیست برنامه های در حال اجرا. ارائه این گزارش ها می تواند به ردیابی گجت دوست داشتنی شما کمک زیادی نماید. 


گزارشهایی که عموما در حالت رایگان از Prey دریافت می نمایید شامل: 
  • نقشه اتصال به اینترنت در گوگل مپ
  • تصویر فردی که در حال استفاده از لپ تاپ شما می باشد (در صورت داشتن وب کم) 
  • برنامه های در حال اجرا بروی گجت شما
  • فایل های باز شده
  • نام کاربران وارد شده
  • اطلاعات شبکه شامل نام روتر و IP و ... 
  •  Trace مسیر و ... .

همچنین می توانید با فعال کردن حالت هشدار در هر یک ساعت پیغامی بر روی نمایشگر ظاهر کنید که فرد ثالث را از دزدی بودن گجت تان مطلع نمایید و با دادن حساب الکترونیکی خود خواهان مکاتبه با وی باشید!

اگر هنوز هم به قابل اعتماد و اتکا بودن Prey شک دارید صفحه یافته های Prey را ببینید.

در تصویر زیر آخرین لپ تاپ سرقت شده را می بینید که به گفته صاحب آن پس از یک هفته به اینترنت متصل شده و شروع به ارسال گزارش وضعیت نموده و پس از ارائه آن به پلیس، آنها اطلاعات قابل دسترسی جهت پیدا نمودن لپ تاپ و در جریان قرار دادن پرونده در اختیار داشتن. سرانجام این پروند به برگرداندن لپ تاپ در عرض 4 هفته اشاره دارد.

 


فراموش نکنید Prey به دلیل ماهیت فعالیت خود کاملا آزاد و Open Source می باشد.

No comments: