Monday, June 2, 2014

خاطره ای که فراموش نمی شود

امروزدستگاه تست پمپ با فشار 50 بار به دستمون رسید.
قرار بود Spool ها رو تست فشار یا هیدرو استاتیک کنیم، فشار نرمال 17 بار بود که جهت اطمینان تست در فشار 25 بار انجام می شد.
طراح پروژه که کارفرما هم هست یه مدل از این تست رو تو کامپیوتر شبیه سازی کرده بود و تو چلنجی که با مدیرعامل ما داشت عنوان کرد بعد از مدتی به دلیل ضخامت کم blind flange باید شاهد ورم کردن و حتی پاره شدن ورق فولادی Flange باشیم.
مدیر ما هم که ادعاش زیاد بود گفت مهندس جان من فکر نمی کنم این تحلیل شما درست در بیاد این ورق مقاومت می کنه وقتی این بنده خدا از اتاق رفت بیرون رو کرد به یکی از نفرات دیگه کارفرما گفت تجربه من میگه این ورق چقرمست و چیزیش نمی شه و یه خنده طنعه آمیز کرد.
https://www.osha.gov/SLTC/etools/evacuation/images/manualPump.jpgطراح در چندین پروژه قبلی به عنوان مهندس اجرایی کارفرما هم با من همکاری کرده در کل اخلاق خیلی خوبی داره شاید بگم تو کل مجموعه فقط دو نفر ادم درست حسابی باشن یکی ایشونه. طوری باهات رفتار می کنه که وقتی یه کاری رو بر خلاف میلش انجام بدی خودت از ناراحتی، تمامی مسئولیت ها جهت اجرا مطابق میلشو انجام بدی. در کل من به حرفش خیلی اعتماد دارم (اینو گفتم با خصوصیاتش آشنا بشین)

تو تست امروز قرار بود این blind flange بدون هیچ support نصب شه ولی مثل اینکه کنترل کیفیت در اقدامی ناآگاهنه دستور می دن دو ورق ضخامت 1.5 سانت با طول 68 سانت رو به این لوله جوش بدن تا خدای نکرده تو تست ترک نخوره  وحالا تست

اول طراح که اومد دید ساپورت خورده ناراحت شد بعد که مشخصات ساپورت ها رو گرفت اومد تنهایی به من گفت یه مستند از این بگیر ولی مواظب باش این ورق با این شرایط هم ترک بر می داره ولی طوری نیست که پیچهاش پرتاب بشن ولی تو با زاویه وایسا تا هم فیلم همه face رو نشون بده و هم خودت احیانا آسیبی نبینی. (اصل تست هم با آب بود چون اگه با فشار باد انجام می شد احتمال انفجار حتمی بود)!!!

تست که شروع شد چشتون روز بد رو نبینه بعد از گذشتن فشار از 8 بار از کنار یکی از گسکتها یه صدای خالی شدن باد داخل لوله اومد بعدش هم زا زیر پیچ یه مقدار آب نشت کرد. http://i790.photobucket.com/albums/yy181/GrayLox_album/Picture_zps45919767.jpgکارگرها همینطور فشار رو بالا و بالا تر می بردن فشار به 9 رسید به تغییر حالتی تو قیافه فلنج کورکن رخ داد. فشار به 11 رسید، فلنج کور کن با اینکه دو ساپورت با ضخامت 1.5 سانت روش بود مثل لپ آدم که پر باد میشه، باد کرد!!!!
از زیر لوله هم آب شروع کرد به نشت کردن. کمتر از 10 ثانیه تست رو متوقف کردن و نماینده کارفرما تسبیح رو از جیبش در اورد شروع کرد تسبیح زدن.
حالا همه هم ضایع شدن فردا قراره با این رفیق طراحمون بریم پیش رئیس ضایعش کنیم!!!.

اینه که می گن تو عصر کامپیوتر و ارتباطات، آقای مدیر عامل با سابقه 15 سال تجربتو بذار دم کوزه آبشو بخور

No comments: