Friday, March 6, 2015

آشنایی با مجوزهای انتشار - قسمت سوم


https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjYdbz-ieQ6REfXY_pAwjVIYFWF8zt2F-PE2EPCkW2_nF25y9clYSXHgA8tjFSCNbgYvfJDVYM-w7VBjIp2HX4LTNiwpcx6DEl3aqGIHAanEjMuJbQOSyPPgiPAkpzJIGvbagxF8_eijh0/s1600/Creative-Commons-collage.jpg

در دو قسمت پیشین در خصوص مجوزهای انتشار متون و کپی لفت توضیحاتی داده شد، در این قسمت سعی داریم شما را با مجوزهای انتشار CC یا همان مجوز آنتشار آزاد Creative Commons آشنا نماییم.

CC یک مجوز انتشار آزاد است که مقر آن در کالیفرنیا قرار گرفته است. بر طبق این مجوز کاربران و ناشران مجموعه و یا اثر می توانند حق انتشار و سایر حقوق خود را برای دیگران به اشتراک بگذارند، به عبارت دیگر این مجوز در مقابل مجوز انتشار کپی رایت قرار می گیرد و برعکس حفظ حقوق اثر، تمامی حقوق را برای همه تضمین می کند.

شما می توانید با ثبت اثر خود را وب سایت Creative Commons آنرا تحت مجوز انتشار CC نمایید. شما حتی قادر هستید با مشخص کردن میزان دسترسی سطح آزادی این مجوز را تغییر دهید. برای مثال در لوگوی این مجوز گاه در کنار آرم CC قادر به مشاهده شکل آدمک، برگشت به اول، نماد دلار خط خورده و  ... هستید. هر کدام از این نمادها بیان کننده مقصود خاصی از این مجوز می باشد. در قسمت زیر توضیحاتی از معانی هر یک از علایم توسط سایت ویکی پدیا ذکر شده است.


نماد حقوق توضیحات
ارجاع ارجاع (BY) مجوز امکان کپی، نشر، نمایش و اجرا اثر و آثار اشتقاقی آن را می‌دهد فقط در صورتی که حق تعیین نحوهٔ استفاده برای مجوز دهنده یا پدیدآورنده اثر محفوظ باشد.
Share-alike اشتراک همسان (SA) مجوز امکان کپی، نشر، نمایش و اجرا اثر و آثار اشتقاقی آن را می‌دهد فقط در صورتی که مجوز استفاده همانند اثر اصلی باشد. (همچنین ببینید کپی‌لفت.)
Non-commercial غیرتجاری (NC) مجوز امکان کپی، نشر، نمایش و اجرا اثر و آثار اشتقاقی آن را می‌دهد فقط برای مقاصد غیرتجاری.
Non-derivative اثر اشتقاقی نه (ND) مجوز امکان کپی، نشر، نمایش و اجرا اثر را می‌دهد فقط در صورتی که اثر اشتقاقی از آن تهیه نشود.


لازم به ذکر می باشد استفاده از این مجوز انتشار برای همگان آزاد و امکان محدودیت برای کشورها وجود ندارد. 
برای ایجاد یک مجوز دسترسی تحت CC به شرح ذیل اقدام نمایید:
https://lagrullalibre.files.wordpress.com/2014/04/logo-fotolibre.jpg
  1.  به سایت Creative Commons بروید و بر روی قسمت لایسنس کلیک کنید
  2. با توجه به سوالات پرسیده شده و مشخصات درخواستی و نحوه انتشار مد نظر خود، به ترتیب کادر بالا سمت چپ و دو کادر مجاور آنرا پر کنید.
  3. با انتخاب هر گزینه می توانید تغییر در مجوز انتشار خود را در کادر پایین سمت راست ببینید.
  4. با پر کردن فرم پایین سمت چپ و ارائه اطلاعات خود، به افراد دیگر این اطلاع را می دهید در صورت نیاز به استفاده از محتوای شما چگونه با شما تماس بگیرند.
  5. در کادر پایین سمت چپ می توانید کدهای HTML مربوطه را جهت بارگذاری در سایت و یا بلاگ مشاهده نمایید.
  6. پس از کپی از کدهای مربوطه به سایت خود مراجعه نمایید و در محل مناسب قالب بندی سایت این کدها را قرار دهید.
  7. اکنون شما به تمامی کاربران و شرکتها اعلام نموده اید جهت دسترسی به محتوای تولید شده شما چگونه از آن استفاده نمایند


No comments: