Wednesday, May 5, 2010

خانه تکانی موزیلا در افزودنیها


به نقل از دوستانمان در بنیاد موزیلا، این کمپانی در اقدامی برای اولین بار دست به خانه تکانی بزرگی در قسمت اقزودنی های خود خواهد زد.هدف از این کار فراهم اوردن امکان امنیت بیشتر برای کاربران اینترنت که از محصولات موزیلا همچون مرورگر فایر فاکس برای مرور صفحات وب در اینترنت استفاده می کنند ، انجام می گیرد. در چند نسخه پیشین موزیلا که قبل از سال 1389 ارائه کرده بود گزینه ای به عنوان گردش خصوصی بوجود آمده بود.استفاده از این گزینه ،امکان اجازه گشت و گذار در اینترنت را بدون به جا گذشتن رد پا را به کاربران می داد.استفاده از این امکان در مکانهای عمومی دسترسی به اینترنت که کاربر اصلا دسترسی بر روی کامپیوترها ندارد به مانند کافی نت ها و یا موسسات و دانشگاها آنها را از هرگونه پی گیرد اطلاعات مصون می داشت. البته کاربران غیر حرفه ای مثل همیشه قربانی تصمیمات نادرست و ترس از تجربه جدید بوده اند. اما در مقابل کاربران حرفه ای که هدف و مقصود واقعی هک کردن را می دانند که همان استفاده از تمامی امکانات و قدرت کامپیوتر است، بر این باورند که این عمل فایرفاکس، قدرت خاصی به این مرورگر اضافه کرده است.گرچه این امکان در میان عموم مردم هنوز ناشناخته باقی مانده اما کم و بیش با اطلاع رسانی ها و استفاده کاربران همانند سرنوشت افزونه ها در 4 الی 6 سال پیش آینده روشنی دارد.


اما چه اتفاقی رخ خواهد داد که یک افزونه نصب شده در فایر فاکس با این امکان منطبق نباشد؟

جواب این سوال ساده است.آن سبب نشت اطلاعات خواهد شد.برای مثال افزونه ای که از نظر موزیلا تا قبل از این دارای مجوز بوده اطلاعات سایتهای دیده شده را روی هارد ذخیره کند، مسلما دیگر کاربر به طور خصوصی صفحات را مشاهده نمی کند.حال این مشکل دو چندان خواهد شد اگر برنامه ای وجود داشته باشد که این نقص را شناسایی و اقدام به سو استفاده از آن کند.

کمپانی موزیلا در تصمیمی جدید اقدام به شناسایی این افزونه ها بر روی سایت خود خواهد کرد و در صورت مشخص شدن ذخیره اطلاعات بر روی کامپیوتر در حالت گشت خصوصی ، این افزونه از روی سایت موزیلا حذف و به برنامه نویس آن اطلاع داده خواهد شد تا اگر این امکان وجود دارد برنامه را اصلاح و دوباره بر روی سایت افزودنیهای موزیلا قرار دهد.

این کار بزرگ که برای اولین بار تا 4 الی 5 هفته دیگر انجام خواهد گرفت.

No comments: