Saturday, September 29, 2012

10 جانور کهن سالتر از کهن سالترین انسان

صدف اقیانوس- 507 سال
یک گونه از صدف خوراکی که بومی اقیانوس اطلاس شمالی است. به صورت تجاری به عناون یک منبع غذایی از دریا برداشت می شود. اینگونه از صدف ها در عمق 13 الی 800 متر آبهای اقیانوسی یافت می شود.

نهنگ Bowhead-قدیمترین پستاندار زنده بر روی زمین 211 سال
این نهنگ بدون باله پشتی م یتواند تا 20 متر رشد کرده و وزنی برابر با 100 تن داشته باشد.این نهنگ در آبهای قطب شمال زیست می کند و برخلاف سایر نگهنان برای بدست اوردن غذا مهاجرت نمی کند. اینگونه توسط موسسه ملی ماهیان دریایی به عنوان گونه در معرض خطر  تحت نظر ایالات متحده قرار دارد.

لاک پشت-256 سال
آدویتا به معنای تنها گونه ای از لاگ پشت های غول پیکر 250 کیلوگرمی است که در باغ جانور شناسی علیپوره کلکته نگه داری می شود.

هاناکو -226 سال
ماهی کوی از گونه های زینتی اهلی کپور است که برای اهداف تزیینی در برکه های باز و یا باغ ها نگه داری می شده اند. انواع این ماهی ها با رنگ ها و الگوهای مختلف از هم متمایز می گردند. برخی از رنگ های اصلی عبارتند از: سیاه، سفید، زرد، آبی وکرم.

Geoduck


گونه ای از صدف های بسیار بزرگ خوراکی آب شور که به صورت اردک چسبناک تلفظ می شود. حداکثر طول 1 متر و در مناطق سواحل غربی آمریکای شمالی عمدتا در واشنگتن و بریتیش کلمبیا یافت می شوند.

ماهی خاویاری- 125

یکی از قدیمی ترین خانواده های ماهیان استخوانی در جهان که به نیمه گرمسیری،معتدل و رودخانه های شمالی و سواحل اوراسیا و شمال امریکا تعلق دارد.ماهیان خاویاری نامی رایج برای 26 گونه از ماهی های خانواده Acipenseridaeاست. ماهیان خاویاری اغلب طولی برابر با 2 الی 3.5 متردارند گرچه در برخی از گونه ها طول 5.5 متر نیز دیده شده است. تصویر فوق متعلق به این ماهی در رودخانه واسرلیز در ویسکانسین می باشد.

Orange Roughy



این ماهی در ابهای غربی اقیانوس آرام، اطلس شمالی، هند و آرام یافت می شود.

صدف مروارید آب تازه! - 210 الی 250 سال

گونه ای از صدف های در معرض خطر است که مرواریدهای با کیفیتی را در درون خود می پروراند.

خارپشت دریای سرخ-200 سال

خارپشت دریا در اقیانوس آرام از آلاسکا تا کالیفرنیا که دامنه رنگی از صورتی یا نارنجی به سیاه دارد. می توان انرا در آبهای کم عمق و سواحل صخره ای که از موجهای سهمگین در امان است، یافت. بدن کروی خارپشت دریایی با برآمدگی های تیزی که تا 8 سانتی متر نیز رشد می نمایند پوشیده شده است.در گونه های قدیمی تر این خارها به طول 19 سانتی متر نیز گزارش شده است.

Lamellibrachia luymesi-170 سال

گونه ای کرم لوله که در آعماق دریا های از تراوش آبهای سرد در جوار هیدروکربن (نفت و متان) در حال نشت از کف دریا زندگی می کند. جهت تغذیه به طور کامل متکی به باکترهای سولفید اکسید است. شناخته شده ترین گونه در خلیج مکزیک شمالی و در عمق 500 تا 800 متر یافت می شود و می تواند به بیش از 3 متر رشدکند.

منابع:

No comments: