Friday, September 28, 2012

بررسی مسدود شدن گوگل، عوافب پس از آن و سایت های اضطراری

پس از بسته شدن سایت های یوتیوپ و حتی جیمیل در سالهای اخیر به بهانه های گاه واهی و با ابراز بی اطلاعی سازمان های ذیربط در ایران اینبار نوبت بزرگترین موتور جستجوی اینترنتی جهان بود.
سایت یوتیوپ در پی انتشار یک فیلم موهن از سوی افرادی مجهول الحال مورد توجه رسانه های ایرانی قرار گرفت با توجه به نحوه ارسال گزارشها و خبر رسانی کاملا مشخص بود مسیر حرکت به سوی بستن بزرگترین سایت اشتراک فیلم جهان در حال حرکت است گرچه این سایت تا پیش از این در پی انتخابات سالهای گذشته مسدود شده بود. بنابر انچه که مقامات مسئول ایرانی اظهار داشته اند عدم حذف ویدیو مذکور و برداشتن حق اعتراض به ویدیوهای موجود در یوتیوپ همزمان با انتشار این فیلم سبب شد طی حکم صادره از دادگاه سایت یوتیوپ در پروتکل به اصطلاح امن SSL مسدود گردد. حال جای بسی تعجب است بنا بر حکم کدام دادگاه؟ و آیا تا پیش از این سایت مذکور بلاک نبوده است؟

همه این اتفاقات در کنار این مسئله جریان دارد که پلیس فضای سایبری ایران! "فتا" در اقدامی به ظاهر دموکراتیک در نشریات و جراید خبری و اطلاعیه ای را منتشر می نماید که از کاربران فعال حوزه اینترنت و خصوصا افرادی که از سایت جستجوی گوگل استفاده می نمایند، تقاضای عدم استفاده از موتور جستجوی Google برای دو روز را دارد. بدون هیچ شکی در اینجا دست کاربران جهت استفاده از این موتور جستجو باز گذاشته شده است و کاربران می توانند به صورت خودجوش و با صلاحدید خود موتور جستجوی دیگری را جایگزین گوگل نموده و یا حتی میزان مراجعه به سایت اصلی را کاهش دهند.
اما در اقدامی دور از ذهن بعد از انتشار گزارشی در یکی از خبرهای صدا و سیما ج.ا.ا در خصوص این سایت عنوان می شود تا دقایقی دیگر پس از پخش این گزارش سایت گوگل در قبال عدم پاک سازی فیلم مورد اعتراض سایت یوتیوپ مسدود خواهد شد.

اقدامی که سبب شد حالت اعتراض به سایت گوگل به جای چهره ای دموکراتیک و مردمی حالتی دیکتاتورانه و حکومتی بگیرد. همزمان با بسته شدن سایت یوتیوپ و گوگل سایت خدمات نامه های الکترونیکی گوگل با نام جیمیل از دسترس خارج می شود. بدین ترتیب دسترسی کاربران به غیر از جستجو و تماشای فیلم (که قبلا هم مسدود بود) به نامه های الکترونیکی نیز قطع می شود. مسئولان علت انجام چنین کاری را درخواست مکرر مردم عنوان می نمایند!!! اما آنچه که  در این میان جالب به نظر می رسد تیترهای مجلات، روزنامه ها و سایت های رسمی بود که اینگونه عنوان  می نمایند: " عده ای که هنوز نمی دانند گوگل ساعت مچی می سازد و یا تلوزیون خانگیشان را، خواهان مسدود شدن گوگل هستند" و چقدر سریع مسئولان ذیربط دست به کار می شوند و چند ساعته سایت گوگل را مسدود می نمایند.

پس از گذشت یک روز از مسدود شدن گوگل، کاربران سایت های دولتی و کارمندان دولت جهت دسترسی سریعتر به منابع اینترنتی خود از انواع روشهای عبور از مسدودیت در مراکز دولتی استفاده می نمایند. کاری که سبب زیر پا گذاشته شدن قانون عدم استفاده از ابزار ضد بلاکینگ و مجرم شناخته شدن کاربران آن می شود. همزمان با بستن گوگل سایر سایتها به سرورهای خارج از کشور در میزان دسترسی به انها از داخل دچار مشکل می شوند.
بنابر گزارشهای در پی این اقدام میزان فروش فروشگاهی اینترنتی در ایرانی به میزان 45% کاهش پیدا می کند.مدیر یکی از سایتهای پربازدید ایرانی عنوان می دارد که با بسته شدن جیمیل، سایت شرکت وی هر روز دچار کاهش بازدید و به دنبال آن ضرر مالی شده است. وی دسترسی به سایت خود را با سایر ایمیل ها 30% و با ایمیل های ایرانی 0.03 % اظهار می دارد.

تمامی این اقدامات در حالی انجام می گیرد که ایران در تلاش برای راه اندازی یک اترنت داخلی است با این عنوان که از شنود اطلاعات توسط کشورهای خارجی و حملات سایبری در امان باشد. بنا بر گزارشها موجود مراحل پایانی کار بر روی پروژه اینترنت ملی مقارن با اتفاقات اخیر بوده و بزودی اینترنت ملی ایرانی راه اندازی می گردد.
با عنایت به اینکه دسترسی به سایت های دولتی به سادگی هر چه سریعتر و عدم دسترسی در ساعاتی از روز به سایتی همچون ویکی پدیا در ایران در سه روز از حادث شدن این مشکل رخ داد به راحتی می توان به این موضوع پی برد همانند وعده دولت در مورد افزایش سرعت اینترنت کاربران خانگی که در نهایت منجر به استفاده اشتراکی 8 کاربر از یک خط در مرحله تصویب و اجرایی شدن استفاده 10 کاربر از یک خط اینترنت پر سرعت شد که صرفا با هدف ارتقا سرعت کاربران!!! این طرح مطرح و اجرایی شدن راه اندازی اینترنت ملی گامی در محدود کردن بیشتر استفاده از اینترنت است.

اگر کمی دقت کرده باشید نحوه مسدود شدن گوگل و یوتیوپ و جیمیل با توجه به اظهارات مسئولان کمی احمقانه به نظر می رسد. با توجه به استفاده گوگل از پروتکل های امن در اوایل سال میلادی جدید و عدم امکان مسدود نمودن کامل این پروتکل ها، کاربران به راحتی و امنیت بیشتری می توانستند در اینترنت به جستجو بپردازند و نگران رصد شدن فعالیتهای خود توسط سازمان های دولتی هر کشور نباشند.
با مشخص شدن مسدود شدن گوگل بدیهی بود کار به بسته شدن پروتکل SSL بکشد. همانطور که در روز شنبه اختلالاتی در پروتکل امن گوگل گاه پیش می امد.
با مسدود شدن یوتیوپ در روز یکشنبه، اخباری در روز دوشنبه منتشر شد که دولت اعلام نمود تنها قصد وی مسدود کردن سایت یوتیوپ بوده اما ناخواسته تمامی سایت های زیر شاخه این پروتکل که شامل اکثر نزدیک به تمامی سرویس های گوگل می شد نیز مسدود شده است.هیچ اقدامی در جهت باز گشایی سرویس های دیگر گوگل در روزهای بعدی انجام نشد!!!

اما به راستی چرا گوگل اینگونه مسدود شد. مشکل اصلی در مسدود کردن پروتکل SSL بود که به عناون یک سرویس امن برای تمامی سرویس های گوگل عمل می نمود و با بسته شدن آن تمامی سرویس های دیگر نیز مسدود شد. اما باید توجه کرد بلاکینگ گوگل عمق بیشتری داست و تا لایه های دیگر شبکه ادامه داشت.بی شک این ادعا که گوگل در سطح DNS نیز مسدود شده بی اساس نیست، چرا که تمامی خدمات گوگل با یک IP ارائه می شوند و بستن ان به مانند بستن تمامی سرویس هاست.
آنچه که قابل حدس زدن است در مسدود شدن گوگل از این روش نیز استفاده شده است که سبب شد دیگر راه برگشتی برای بازگشایی نماند زیرا دولت آنرا یک برگشت به عقب بزرگ تلقی می نمود.

بر این اساس می توان کاربران لینوکس را بزرگترین آسیب دیدگان این واقعه دانست. افرادی که بیشتر استفاده انها از جستجوی وب گوگل می باشد و سیستم عاملی که ابزارهای کمی را برای دور زدن در اختیار دارد.

با توجه به ادامه روند مسدودیت جیمیل و قسمتهای از سرویس های گوگل می توانید از سایت های اضطراری زیر استفاده نمایید.

اینجا

No comments: