اولین پرواز برای SR-71 در تاریخ 22 دسامبر سال 1964 در کارخانه نیروی هوایی واقع در مسیر 42 در Palmdale، کالیفرنیا صورت گرفت. SR-71
در ژانویه 1966 با تحویل آن به پایگاه نیروی هوایی کالیفرنیا مستقر در مرکز
استراتژیک بیل ، وارد خدمت شد.
برجسته ترین آمار عملیاتی برای کل خانواده بلک برد (YF-12، A-12، و SR-71) که در سال 1990 عبارت بودند از:
- 3551 پرواز ماموریتی
- 3551 پرواز ماموریتی
- 17،300 مجموع پرواز
- 11،008 ماموریت ساعت پروازی
- 53،490 مجموع ساعت پروازی
- 2752 ساعت با سرعت 3 ماخ (مأموریت)
- 11،675 ساعت با سرعت 3 ماخ (در کل)
- 53،490 مجموع ساعت پروازی
- 2752 ساعت با سرعت 3 ماخ (مأموریت)
- 11،675 ساعت با سرعت 3 ماخ (در کل)
SR-71 در بین هواپیماهای سرنشین دار سریعترین و بیشترین پرواز عملیاتی در طول زندگی حرفه ای خود داشته است. در 28 جولای 1976، پرنده سیاه توانست رکورد جهانی برای کلاس خود را در هم بشکند: "رکورد ارتفاع مطلق" از 85،069 فوت (25،929 متر). چندین هواپیما این ارتفاع در زمان صعود مطلق بدست آورده بودند اما نه در پرواز مداوم. همان روز SR-71 توانست رکورد دیگری را نیز بشکند، رکورد سرعت مطلق 1،905.81 گره (2،193.2 مایل در ساعت برابر با 3،529.6 کیلومتر / ساعت).
البته باید خاطر نشان کرد SR-71
همچنین دارای "حداکثر سرعت بیشینه ثبت شده در جهان است" رکورد برای پرواز از
نیویورک به لندن به فاصله 3508 مایل (5646 کیلومتر)،با سرعت 2،310.353 کیلومتر / ساعت، و مدت زمان سپری شده 1 ساعت 54 دقیقه و
56.4 ثانیه، این رکورد در 1 سپتامبر 1974 توسط خلبانان سرگرد جیمز سالیوان و سرگرد نوئل ویدفیلد ، افسر شناسایی
سیستم های پرواز (RSO) از نیروی هوایی ایالات
متحده به ثبت رسید.
در 26 آوریل سال 1971، پرواز 61-7968 توسط توماس استس و دی وین
ویک با پرواز بیش از 15،000 مایل (24،000 کیلومتر) در 10 ساعت. 30 دقیقه انجام گرفت. این
پرواز در سال 1971، جایزه مک کی را برای بهترین پرواز شایسته سال را از آن خود نمود و در سال
1972 جایزه هارمون را برای" برجسته ترین دستاورد بین المللی در حوزه هنر / علوم
هوانوردی "بدست آورد.
در
6 مارس 1990، سرهنگ دوم ریموند "اد" و سرهنگ دوم جوزف "JT"، تی
ویدا سرنشین SR-71 S / N 61-7972 در پرواز نهایی توانست
در مجموعه چهار رکورد سرعت جدید را به ثبت برساند:
1. لس آنجلس، به واشنگتن، فاصله 2،299.7 مایل (3،701.0 کیلومتر)، سرعت متوسط 2،144.8 مایل در ساعت (3،451.7 کیلومتر / ساعت)، و زمان سپری شده 64 دقیقه و 20 ثانیه .
2. ساحل غربی به شرقی، مسافت 2404 مایل (3869 کیلومتر)، سرعت متوسط 2،124.5 مایل در ساعت (3،419.1 کیلومتر / ساعت)، و مدت زمان سپری شده از 67 دقیقه و 54 ثانیه .
3. کانزاس سیتی، میسوری، به واشنگتن، مسافت 942 مایل (1516 کیلومتر)، به طور متوسط سرعت 2176 مایل بر ساعت (3502 کیلومتر / ساعت)، و زمان سپری شده از 25 دقیقه و 59 ثانیه است.
4. سنت لوئیس، میسوری به سین سیناتی، اوهایو، فاصله 311.4 مایل (501.1 کیلومتر)، سرعت متوسط 2،189.9 مایل در ساعت (3،524.3 کیلومتر / ساعت)، و مدت زمان سپری شده از 8 دقیقه 32 ثانیه است.
1. لس آنجلس، به واشنگتن، فاصله 2،299.7 مایل (3،701.0 کیلومتر)، سرعت متوسط 2،144.8 مایل در ساعت (3،451.7 کیلومتر / ساعت)، و زمان سپری شده 64 دقیقه و 20 ثانیه .
2. ساحل غربی به شرقی، مسافت 2404 مایل (3869 کیلومتر)، سرعت متوسط 2،124.5 مایل در ساعت (3،419.1 کیلومتر / ساعت)، و مدت زمان سپری شده از 67 دقیقه و 54 ثانیه .
3. کانزاس سیتی، میسوری، به واشنگتن، مسافت 942 مایل (1516 کیلومتر)، به طور متوسط سرعت 2176 مایل بر ساعت (3502 کیلومتر / ساعت)، و زمان سپری شده از 25 دقیقه و 59 ثانیه است.
4. سنت لوئیس، میسوری به سین سیناتی، اوهایو، فاصله 311.4 مایل (501.1 کیلومتر)، سرعت متوسط 2،189.9 مایل در ساعت (3،524.3 کیلومتر / ساعت)، و مدت زمان سپری شده از 8 دقیقه 32 ثانیه است.
تصویر بالا "آخرین پرواز" از SR-71 می باشد. در پس زمینه تصویر SR-71 S / N 61-7972 نمایان است. در پیش زمینه هم خلبان سرهنگ دوم ریموند "اد" و سرهنگ ژوزف JT "T. ویدا در تاریخ 6 مارس 1990به تصویر کشیده شده اند.
ویژگی های عمومی
خدمه: 2 (خلبان و افسر سیستم های شناسایی)
بار مفید: 3،500 پوند (1،600 کیلوگرم)
طول: 107 فوت و 5 در (32.74 متر)
بال: 55 فوت 7 در (16.94 متر)
ارتفاع: 18 فوت 6 در (5.64 متر)
بال: 55 فوت 7 در (16.94 متر)
ارتفاع: 18 فوت 6 در (5.64 متر)
مساحت بال: ft2 1800 (170 M2)
وزن خالی: £ 67،500 (30،600 کیلوگرم)
وزن بارگیری: £ 152،000 (69،000 کیلوگرم)
حداکثر وزن برخاست: £ 172،000 (78،000 کیلوگرم)
پیشرانه: 2 × موتور پرات و ویتنی J58-1 با پس سوز turbojets، 34،000 پوند (151 کیلونیوتن) برای هر یک
وزن بارگیری: £ 152،000 (69،000 کیلوگرم)
حداکثر وزن برخاست: £ 172،000 (78،000 کیلوگرم)
پیشرانه: 2 × موتور پرات و ویتنی J58-1 با پس سوز turbojets، 34،000 پوند (151 کیلونیوتن) برای هر یک
آهنگ چرخ: 16 فوت 8 در (5.08 متر)
فاصله بین دو محور چرخ: 37 فوت 10 در (11.53 متر)
نسبت: 1.7
کارایی
حداکثر سرعت: ماخ 3.3 (2200 + مایل در ساعت، 3530 + کیلومتر / ساعت، 1900 + گره) در 80،000 فوت (24،000 متر)
محدوده: 2،900 NMI (5400 کیلومتر)
رنج صعود: 3200 NMI (5925 کیلومتر)
خدمات سقف: 85،000 فوت (25،900 متر)
نرخ اوجگیری: 11،810 فوت / دقیقه (60 m / s )
بارگیری بال: 84 مترمربع / فوت مربع (410 کیلوگرم / متر مربع)
رانش / وزن: 0.44
فاصله بین دو محور چرخ: 37 فوت 10 در (11.53 متر)
نسبت: 1.7
کارایی
حداکثر سرعت: ماخ 3.3 (2200 + مایل در ساعت، 3530 + کیلومتر / ساعت، 1900 + گره) در 80،000 فوت (24،000 متر)
محدوده: 2،900 NMI (5400 کیلومتر)
رنج صعود: 3200 NMI (5925 کیلومتر)
خدمات سقف: 85،000 فوت (25،900 متر)
نرخ اوجگیری: 11،810 فوت / دقیقه (60 m / s )
بارگیری بال: 84 مترمربع / فوت مربع (410 کیلوگرم / متر مربع)
رانش / وزن: 0.44
فقط 93 خلبان نیروی هوایی که تا کنون سوار بر این "سورتمه" شده اند، البته نام مستعار پرنده سیاه توسط خلبانان به این جنگنده داده شد.
تصویر فوق SR-71 را در حمل و نقل بین بربنک و پالم دیل نمایش می دهد.
جهت کسب اطلاعات می توانید به ویکی پدیا سری بزنید.
جهت مطالعه قسمت اول سریعترین پرنده در روی زمین اینجا کلیک کنید.
No comments:
Post a Comment