Wednesday, January 9, 2013

سریعترین پرنده در روی زمین


lockheed SR-71 Blackbird fastest plane in the world (6)

 در سال 1976، SR-71 پرنده سیاه لاکهید رکورد جهانی سریعترین هواپیماهای سرنشین دار با سرعت ثبت شده از 1،905.81 گره (3،529.6 کیلومتر در ساعت ) را شکست.
پرنده سیاه چنان سریع است که استراتژی وی در برابر موشک های سطح به هوا افزایش سرعت پرواز و پشت سر گذاشتن موشکها بوده است. در زیر شما گالری گسترده ای از این هواپیما نمادین همراه با اطلاعات در تاریخ، طراحی و پرونده هواپیما  تا این روز را ملاحظه می نمایید.

lockheed SR-71 Blackbird fastest plane in the world (7)

SR-71  از سال 1964 تا 1998 در خدمت نیروی هوایی ایالات متحده بوده است. از این پرنده 32 فروند ساخته شده است، 12عدد آنها در حوادث هوایی از دست رفته، هر چند هیچکدام توسط دشمن سرنگون نشده است. از سال 1976، پرنده سیاه رکورد جهانی سریعترین هواپیماهای سرنشین دار را از آن خود نموده است.


fastest airplane ever lockheed SR-71 blackbird (6)
 پرنده سیاه به عنوان یکی از طرح های سیاه از هواپیماهای شناسایی لاکهید A-12 در 1960 توسط Lockheed Skunk توسعه داده شد.  "کلی" کلارنس جانسون طراح و مسئول بسیاری از مفاهیم ابتکاری طراحی این پرنده بوده است.


SR-71 Blackbird Cockpit

lockheed-SR-71-Blackbird-fastest-plane-in-the-world-(111)
SR-71  با خدمه در دو کابین پشت سر هم، با خلبان در کابین خلبان به سمت جلو و افسر سیستم های شناسایی (RSO) نظارت بر سیستم های نظارت تصویری و تجهیزات از پشت کابین خلبان و پرواز با سرعت 3 ماخ طراحی شده بود .


worlds fastest plane lockheed sr-71 blackbird (4)
رنگ آمیزی هواپیما با رنگ های آبی تیره و بیشتر رنگ مشکی انجام شده است. دلیل اصلی این کار کمک به انتشار بهتر جریان حرارت و کمک به استتار آن در آسمان شب بوده است. رنگ تیره، منجر به ثبت، نام هواپیما به اسم"پرنده سیاه" شد.

lockheed SR-71 Blackbird fastest plane in the world (5)
 در ساخت بدنه هواپیما از 85% تیتانیوم و بقیه مواد کامپوزیتی استفاده شده است. به دلیل هزینه بر بودن تهیه و تولید محدود، استفاده خالص از تیتانیوم منحصر به قسمت اگزوز و لبه بال بوده است.


worlds fastest plane lockheed sr-71 blackbird (3)
پرواز در ارتفاع 24 کیلومتری بدان معنی است که خدمه نمی توانستند از ماسک های استاندارد، که نمی توانست اکسیژن کافی را بالاتر از ارتفاع 13 کیلومتررا فراهم کند استفاده نمایند. لباس های محافظ تحت فشار مخصوصی برای خلبانان این جنگنده طراحی شد و لباس های مشابه نیز در شاتل فضایی مورد استفاده قرار گرفت.

fastest airplane ever lockheed SR-71 blackbird (2)

fastest airplane ever lockheed SR-71 blackbird (3)
 موتور پرات و ویتنی J58-P4 یک نوآوری قابل توجهی در دوران خود بود. J58 کارآمد ترین موتور برای رسیدن به سرعت 3.2 ماخ برابر با سرعت معمولی کروز بود. ترکیبی منحصر به فرد توانست، موتور را به عنوان یک موتور توربوجت در داخل ramjet قرار دهد.

PD013-036

در اصل نقطه آغاز موتورهای پرنده سیاه به استفاده از یک موتور کمکی خارجی به نام "Start Cart" بر می گردد که از نوع موتورهای V8 بود. سرو صدا زیاد موتور در هنگام استارت سبب حذف آن گردید.
در نهایت استفاده از موتورهای آرامتر سبب گسترش سیستم شروع پنوماتیک در پرنده سیاه گشت. موتورهای کمکی جهت حمایت از هواپیما در زمان شروع به انحراف در سایت فرود تا قبل از استفاده از سری J58 مورد استفاده قرار گرفت.

fastest airplane ever lockheed SR-71 blackbird (1)

محل سوختگیری در آسمان به دقت در پشت سر کابین خلبان دوم تعبیه شده است تا بتوان به راحتی در روز و شب اقدام به سوختگیری در آسمان نمود.

worlds fastest plane lockheed sr-71 blackbird (1)

No comments: