Friday, September 25, 2015

از دیجی کالا خرید نکنید

دیجی کالا یکی از بزرگترین فروشگاه های خرید اینترنتی در ایران به شمار می رود، این شرکت بزرگ فروش کالا در سال گذشته توانست نام خود را در میان سایر فروشگاه های خرید اینترنتی در ایران در مجله اکونومیست با سرمایه چند میلیون دلاری به ثبت برساند. فارغ از مسایلی که بعد از انتخاب این فروشگاه در مجله اکونومیست در ایران شکل گرفت شنیدن داستان تاسیس این فروشگاه می تواند اهداف و آرمان های موسسان آنرا به خوبی نمایان سازد.
http://digiato.com/wp-content/uploads/2015/01/Digikala_logo1225.jpg 
دو برادر موسس این فروشگاه موفق شاید به دلیل عدم درستکاری فروشنده ای در تهران اقدام به تاسیس سایت دیجی کالا نمودند و شاید هدف بدوی آنها در وهله اول آگاهی رسانی به خریدارن بود. اما اکنون سایت بزرگ دیجی کالا نه تنها در زمینه الکترونیک و قطعات الکتریکی فعال است بلکه در زمینه های دیگری همچون فروش کتاب، تزیینات داخلی، محصولات آرایشی و بهداشتی قدم هایی برداشته است.

با تمام تفاسیر ذکر شده و تضمین هایی که در دیجی کالا وجود دارد اما مشکلاتی در این سایت به چشم می خورد که گاه به عمد اهداف اولیه موسسان را زیر سوال می برد. جدا از سیاست های فروش خصوصا دیجی بن که هیچ وقت پس از خرید به اتمام نمی رسد و همواره به صورت درصدی از قیمت جنس خریداری شده محاسبه می گردد و هیچگاه بعد از خرید یک جنس چند میلیونی امکان خرید کالایی چند ده هزار تومنی وجود ندارد، سایر اقدامات و اطلاع رسانی های ذکر شده در دیجی کالا گاه به سود فروشنده و انحصار گرایی دیجی کالا می باشد.

از دی ماه ۹۳ قیمت های ذکر شده در دیجی کالا همواره کمی بیشتر از قیمت های بازار بوده و گاه ناآگاهی خریداران و یا زمانبر بودن اثبات کمترین قیمت، ارزش تلف کردن زمان را ندارد. سایر کمبودهایی که در سایت گاه به صورت عمد خود را نشان می دهد عدم مشخص بودن تعداد کل جنس باقیمانده برای خرید است، گاهی مشاهده شده است با توجه به بازدید کاربران از یک کالای خاص و یا خرید از سایت، موجودی کالا برای دو الی سه روز به اتمام رسیده و سپس با قیمت بیشتر بر روی سایت قرار گرفته است. نمونه بارز این مورد را می توان در تلوزیون های ال سی دی و قیمت فروش نمایندگی های سطح شهر مشاهده نمود.

بیاید از بهترین بخش دیجی کالا به سادگی نگذریم، بخشی که به گفته موسسان یکی از نقاط قوت سایت در مقابل سایر سایت های دنیا همچون Ebay و Amazon می باشد. بخش نظرات دیجی کالا که خریدار را با تجارب سایر کاربران آشنا می نماید. اگر به تازگی سری به بخش های مختلف سایت بزنید حتما با نظراتی مواجه می شوید که در مدح و ذم کالای موجود است. البته باید توجه نماییم که ذم کالای موجود در سایت عموما در بخش قطعات الکتریکی و قسمت هایی به چشم می خورد که کاربران زیادی در مورد آن نظر داده اند.
در خصوص کالاهایی که در دیجی کالا به صورت ناموجود ذکر می گردند هرگونه اشاره به سایر سایت ها در قسمت نظرات موجب حذف نظر ثبت شده می گردد.

حال چگونه می توان ادعا نمود دیجی کالا آزادی بیان و انحصار گرایی خود را ندارد. چطور ممکن است محصولی که در ایران نمایندگی اصل ندارد در سایت دیجی کالا در وهله اول به صورت "به زودی" و پس از گذشت زمانی "ناموجود" اعلام شود اما راهنمایی کاربران برای خرید از سایر سایت های خرید به صورت موازی با دیجی کالا در قسمت نظرات مورد حذف قرارگیرد. اما محصولی مانند IPhone در این سایت به فروش برسد، در حالیکه Apple هیچگونه نماینده رسمی در ایران ندارد.

جهت اثبات این امر دو تصویر که بیانگر این انحصار گرایی است در ذیل قرار گرفته است. لازم به ذکر است تصاویر اشاره به نظر کاربران در خصوص خرید گوشی Nexus 6 از سایت Pro Mobile دارد که در دو نوبت به عناوین مختلف از قسمت نظرات حذف شده است.



No comments: