Wednesday, January 12, 2011

Speed test منتشر کرد

هرساله در اواخر روزهای پایانی سال میلادی سایت Speed test لیستی از سرعت های دانلود و آپلود تمامی کشورهای متصل به شبکه جهانی را منتشر می کند. قبل از بیان هر چیزی باید به این نکته اشاره کنم که وظیفه اصلی این سایت محاسبه دقیق سرعت اتصال کشورها به اینترنت و نظارت بر سرعت و دریافت اطلاعات به صورت آنی است. هر فردی قادر است با رفتن به این سایت از سرعت اینترنت خود و سرعت اینترنت کشور خود اطلاع کسب کند. در صورت انتخاب یک کشور، کاربر به راحتی می تواند نام شهرها و یا ایالاتی که دارای بیشترین سرعت ارسال و دریافت در اینترنت را در کشور دارا هستند مشاهده نماید. این سایت از ذکر جزئیات نیز فروگذاری ننموده و حتی نام ISP هایی که بیشترین سرعت ارسال و دریافت اطلاعات در اینترنت کشور مذکور را دارند مشخص می نماید. البته لازم است هر بیننده ای برای استفاده از بخش های این سایت، از مرورگری استفاده کند که برنامه فلاش پلیر را پشتیبانی نماید.

بازدید از این سایت زمانی حیاتی می شد و می شود که کاربران با کاهش شدید سرعت در کشور خود مواجه می شدند. چنین حالت هایی در ایران نیز به وفور اتفاق افتاده از این حوادث می توان به کاهش شدید سرعت اینترنت در 6 الی یک سال اخیر اشاره کرد که گه گاهی توسط قطع فیبرهای نوری که مانند شریانهای حیاتی اینترنت در ایران بودند محقق می شد. عمدتا دلیل این کاهش سرعت در آن زمانها قطع فیبری بوده که از بستر خلیج فارس می گذشته و بنابر اظهارات توسط لنگر کشتی ها قطع می شده.( داستان قطع های مکرر این فیبر اکنون به عنوان یک مزاح برای کند شدن سرعت اینترنت در ایران در آمده است). البته ارتباط اینترنت کشور تنها از این طریق با شبکه جهانی برقرار نمی شود. ما در ایران شاهراه های ارتباطی در شمال، شمال شرق و به تعداد بیشتری در جنوب کشور داریم. گاهی اوقات مدیران نیز برای سرپوش گذاری بر نادانسته های خود دلیل قطع همین فیبر خلیج فارس را برای کاهش سرعت بیان می کنند.

سایت Speed Test امسال نیز لیستی از کشورها را در سایت خود بر اساس سرعت دسترسی و دریافت از اینترنت طبقه بندی نموده است. در رده اول سریعترین دریافت اطلاعات نام کره جنوبی به چشم می آید کشوری که تا چند سال پیش برای ارتباط با اینترنت از دیال آپ استفاده می کرد. اگر چه نباید با شنیدن نام دیال آپ به یاد سرعت های بسیار پایین افتاد زیرا سرعت دیال آپ کره جنوبی تا چند سال پیش چندین برابر سرعت های ای دی اس ال کنونی بود. جا دارد به این نکته نیز اشاره شود که سرعت اتصال به اینترنت به صورت رایگان در این کشور 500 برابرسرعت ایران بوده است. در رتبه های بعدی ژاپن و ایالات متحده قرار دارند.

اگر کنجکاو به دانستن رتبه ایران در این سایت هستید باید بدانید که ایران با شش پله صعود نسبت به سال قبل در رتبه 176 جهان قرار گرفته است!!! در این لیست اگر نگاهی به کشورهای بالاتر از ایران بیندازیم می توانیم نام کشورهای را ببینیم که تا چندین سال پیش درگیر جنگ بوده و یا اصلا رشد اقتصادی و ... نداشته اند. کشورهایی چون افغانستان که با جنگ داخلی 30 ساله دست و پنجه نرم می کرده، شایان ذکر است بر طبق آخرین تحقیقات انجام شده در این کشور در مورد ضریب نفوذ تلفن به آماری بسیار تعجب آور بر می خوریم ضریب نفوذ تلفن ثابت در این کشور 10% در مقابل ضریب نفوذ تلفن همراه 75% می باشد دلیل این امر به خاطر جنگ هایی بود که در این کشور به مدت 30 سال جریان داشته و سبب عقب افتادن این کشور در مقابل گسترش فناوری شده است تا جایی که اکنون این کشور یک نسل از فناوری را پشت سر گذاشته و هیچ دلیل خاصی برای داشتن تلفن ثابت نمی بیند به همچنین زیر ساخت های این کشور برای توسعه خطوط تلفن همراه نسبت به تلفن ثابت هزینه به مراتب پایین تری را متحمل می شوند، کشور بعدی که در رتبه بالاتر از ایران قرار دارد کشور عراق است. تمامی کاربران به قدر کافی در جریان شرایط عراق هستند از زمانی که صدام حسین در این کشور حکومت می کرده و تنها به فکر دست اندازی به کشورهای همسایه بوده و جنگ هایی چند ساله مقابل کشورهای همسایه خود داشته تا زمان حال که عراق به تصرف آمریکا و متحدانش درآمده. کشور ازبکستان نیز دارای رتبه ای بالاتر نسبت به ایران در جدول سرعت دسترسی به اینترنت است. این کشور اقتصاد پویایی ندارد حتی راه های مواصلاتی مابین شهرها این کشور هنوز غیر آسفالته می باشند. این کشور تا سال 2010 نیز درگیر بیماری فلج اطفال بوده است و برای درمان آن خود قادر به انجام هیچ اقدام خاصی نبوده و تنها کمک های سازمان جهانی بهداشت در این کشور سبب واکسیناسیون چندین شهر و روستا شده است.

در قسمت آپلود ایران مقامی بهتر از 174 نداشت. در این بخش باز کره جنوبی رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

البته پیشرفت 6 پله ای ایران جای خوشحالی دارد!!! بنا به اخبار منتشر شده همزمان با سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران قرار است سرعت دسترسی به اینترنت در ایران 11 برابر شود. البته اخبار متناقضی هم بعد از چند روز از انتشار این خبر منتشر شده که این خبر را نقض می کند.

به هرحال این ضرب المثل پارسی اصل مطلب را به خوبی هویدا می کند:

" سنگ بزرگ نشانه نزدن است"

No comments: